Zakończone w Gdańsku jubileuszowe XV, Międzynarodowe Targi Kolejowe Traku 2023 były dla Pesa Bydgoszcz pod wieloma względami wyjątkowe. Począwszy od zmiany sposobu prezentacji pojazdów, przez nowy design stoiska, na którym odbyło się ponad 100 spotkań, a które odwiedziło ponad 1000 gości, aż po dobre wiadomości, które napłynęły w czasie targów z zagranicy.
Pesa rozpoczęła i kończyła tegoroczne Trako od przejazdu
lokomotywą wodorową ze składem pasażerskim na trasie Gdynia - Hel - Gdynia. Najpierw w niedzielę poprzedzającą targi, razem z Orlen zorganizowano przejazd dla mediów, który miał charakter edukacyjny i był okazją do promocji zielonych technologii w transporcie. W czwartkowe popołudnie natomiast bydgoski producent zaprosił na specjalny, historyczny przejazd przewoźników kolejowych, samorządowców, przedstawicieli branży kolejowej i instytucji finansowych oraz partnerów biznesowych. W czasie przejazdu goście mieli okazję rozmawiać z członkami wodorowego zespołu Pesa, ekspertami, ale także osobami odpowiedzialnymi za finansowanie projektów kolejowych o zebranych doświadczeniach i przyszłości wodoru na kolei.
– Zapraszając przedstawicieli branży kolejowej w podróż na Hel chcieliśmy z jednej strony pokazać możliwości naszej lokomotywy wodorowej, ale co równie ważne potwierdzić, że napędy wodorowe w pojazdach szynowych to nie odległa przyszłość, a wprowadzenie na polskie tory nie tylko lokomotyw wodorowych, ale także pojazdów pasażerskich zasilanych z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych nastąpi szybciej niż się spodziewamy – powiedział Maciej Grześkowiak, Dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji Pesa Bydgoszcz.
Nowością targów była prezentacja lokomotywy wodorowej SM42-6Dn, którą zwiedzający mogli nie tylko obejrzeć, ale
odbyć krótki przejazd w kabinie maszynisty. O zainteresowaniu pojazdem najlepiej świadczyła kolejka chętnych ustawiona przez cały czas targów przy peronie, na którym odbywała się prezentacja. Lokomotywa wodorowa Pesa zdobyła też uznanie ekspertów i komisji konkursowej, która przyznała SM42-6Dn nagrodę główną w Konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego. Na decyzję jury wpływ miały nie tylko opracowane przez zespół bydgoskich inżynierów innowacyjne rozwiązania napędu wodorowego potwierdzone, wydanym przez Prezesa UTK, świadectwem dopuszczenia do eksploatacji, ale również zainteresowanie potencjalnych klientów, którzy chcą zamieniać swoje spalinowe, manewrowe lokomotywy na bezemisyjną, wodorową lokomotywę Pesa.
Poza lokomotywą na tragach można było również oglądać tramwaj Jazz prezentowany w ramach obchodów 150 Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Innowacyjne było podejście Pesa do prezentacji nowych pojazdów, które spółka produkuje lub projektuje w tej chwili m.in. dla ŁKA, czeskiego Regio Jet czy Kolei Rumuńskich. Można je było oglądać w specjalnej przestrzeni Pesa VR Experience na stoisku, spacer po wnętrzach tych pojazdów goście odbywali z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań wirtualnej rzeczywistości.
– Dla nas, jako producenta najważniejsze były bezpośrednie rozmowy z klientami i partnerami, zarówno z Polski, jak i zagranicy. Liczba spotkań, było ich ponad 100, a przede wszystkim ich atmosfera napawają optymizmem. Klienci doceniają naszą ofertę, plany rozwojowe i podejście do współpracy. Jestem przekonany, że przed Pesa lata dynamicznego rozwoju, zarówno na polskim, jak i zagranicznych rynkach, zwłaszcza w kontekście planów inwestycyjnych krajów Trójmorza – podsumował Krzysztof Zdziarski, Prezes Pesa Bydgoszcz
Podczas targów Pesa
podpisała z Newag umowę konsorcjum, potwierdzającą wolę dalszych wspólnych prac nad ofertą pojazdów piętrowych typy’push-pull’ dla PKP Intercity, które ogłosiło nowe postępowanie na dostawę takiego taboru.
Targową, przysłowiową ‚kropkę nad i’ Pesa postawiła podczas czwartkowego, wodorowego przejazdu na Półwysep Helski - wtedy to właśnie nadeszła bardzo dobra wiadomość z Izraela.
Konsorcjum, którego partnerem jest bydgoska spółka, zostało wybrane jako wykonawca nowej linii tramwajowej w Jerozolimie. Pesa w ramach konsorcjum ma dostarczyć 132 tramwaje typu Twist. Pierwsze produkowane w Bydgoszczy tramwaje mają pojawić się na torach nowej linii w Jerozolimie w 2027 roku!