Marco Caposciutti, dyrektor techniczny włoskich kolei Trenitalia, potwierdził, że jeszcze w tym roku rozpoczną się testy najszybszych pociągów ETR 1000 na francuskiej linii dużych prędkości.
Składy zespolone ETR1000, kursujące po szybkich liniach we Włoszech z prędkością do 300 km/h, uchodzą za jedne z lepszych w swojej klasie (na testach rozpędził się do 394 km/h). 50 pojazdów zostało wyposażonych w podzespoły elektryczne, zdolne do pracy pod czterema systemami zasilania, z których dwa występują we Włoszech, a dwa poza tym krajem. Koleje Włoskie od początku planowały uruchamianie dzięki nim połączeń z krajami ościennymi – głównie z Francją.
Plany z 2015 roku dotyczyły nawet uruchomienia połączeń z Włoch do Brukseli, w ramach otwartego dostępu. Ostatecznie jednak na razie ekspansja połączeń Frecciarossa planowana jest do Paryża. Jak powiedział szef techniczny kolei włoskich magazynowi Rail Journal, testy będą prowadzone przez kilka kolejnych miesięcy na linii LGV na odcinku Paryż – Lille. Trenitalia chciałaby uzyskać komplet dokumentów w pierwszej połowie 2020 roku i od czerwca 2020 rozpocząć regularną obsługę pasażerską pomiędzy Mediolanem a Paryżem pięcioma zestawami ETR1000.
Na początku czerwca 2019 Trenitalia, w ramach olbrzymiego planu inwestycyjnego, poinformowała o wyborze dostawcy kolejnych szybkich pociągów. Ponownie będzie nim Hitachi wraz z Bombardierem, a zamawiający
otrzyma ponownie ETR1000 w liczbie 14 egzemplarzy. Pociągi mają być tym razem przygotowane do osiągania 360 km/h.