W przetargu na modernizacje linii kolejowej do Portu Lotniczego Kraków-Balice wpłynęło sześć ofert. Najkorzystniejszą złożyła włoska firma Astaldi.
PKP Polskie Linie Kolejowe chcą na inwestycję przeznaczyć kwotę ponad 334,5 mln zł. Jedynym kryterium wyboru ofert jest cena. Najniższą złożyła włoska firma Astaldi, wyceniając roboty na około 240,5 mln zł. Pozostałe oferty to kolejno propozycje złożone przez konsorcjum Eiffage Polska Koleje, Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego Transkol, Eiffage Budownictwo Mitex (287,71 mln zł), konsorcjum Coprosa Polska, Construcciones y Promociones Coprosa (326,12 mln zł), konsorcjum Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia (387,47 mln zł), Mostostal Warszawa (265,39 mln zł) i Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie (294,92 mln zł).
Inwestycja ma być finansowana ze środków budżetowych, środków Gminy Miejskiej Kraków, środków własnych PKP PLK, a także dofinansowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Obecna, jednotorowa, niezelektryfikowana linia kolejowa do lotniska w podkrakowskich Balicach jest mocno wyeksploatowana, dlatego planowana 2008 r. inwestycja zakłada m.in. modernizację torów i przeniesienie końcowego przystanku w bezpośrednie sąsiedztwo Portu Lotniczego. W ramach budowy połączenia do Balic zaprojektowano budowę dwóch nowych peronów na przystanku osobowym Kraków Łobzów, przystanku Uniwersytet Rolniczy w ramach Porozumienia z Gminą Miejska Kraków, przystanku Kraków Zakliki, przystanku Kraków Krzyżówka, oraz przystanku Kraków Balice.