To flagowe przedsięwzięcie włoskich kolejarzy. 14 czerwca ruszą już regularne kursy po linii dużej prędkości Rzym – Mediolan. W minionym tygodniu odbył się przejazd inauguracyjny pociągiem V300 Zefiro (Frecciarossa 1000). Póki co pociągi będą poruszały się z prędkością 300 km/h, ale prawdopodobnie od przyszłego roku będą mogły rozwijać prędkość do 360 km/h.
Pierwszy pociąg odjechał z głównej stacji Mediolanu 25 kwietnia o 13:30 i przyjechał na stację Termini w Rzymie o 16:09. Był to jednak przejazd inauguracyjny. Ośmioczłonowe pociągi rozpoczną regularne kursy 14 czerwca. Początkowo linię będzie obsługiwać sześć pociągów. Część kursów będzie rozpoczynać się w Turynie, a pozostałe w Neapolu. Wraz z dostarczaniem przez producenta kolejnych pociągów, oferta będzie rozszerzana o kolejne miasta: Reggio nell'Emilia, Bolonię, Florencję i Salerno.
W pierwszych miesiącach obsługi linii kolei dużych prędkości pociągi Frecciarossa 1000 będą kursowały z prędkością do 300 km/h. Po dwóch latach testów Krajowy Urząd Bezpieczeństwa Kolejowego wydał zgodę na dopuszczenie pociągów do jazdy zarówno po linii dużych prędkości, jak i po sieci konwencjonalnej. Szef Kolei Włoskich Michele Elia poinformował, że testy dopuszczające pociągi do jazdy z prędkością 360 km/h powinny potrwać do końca roku.
Pociąg został zbudowany przez Bombardiera wspólnie z włoską AnsaldoBredą na zamówienie Kolei Włoskich. Kontrakt na dostawę 50 tego typu pojazdów o wartości 1,54 mld euro państwową kolej Ferrovie dello Stato podpisały w sierpniu 2010 r. Udział Bombardiera w ramach tego zamówienia ma wartość 654 mln euro. W przyszłości pociągi Frecciarossa 1000 mają być przeznaczone do obsługi połączeń transgranicznych między Włochami a Francją, Niemcami, Belgią, Holandią, Austrią oraz Szwajcarią. Dlatego są przystosowane do różnych systemów zasilania, zarówno do 25kV oraz 15kV prądu przemiennego, jak i 3kV oraz 1,5kV prądu stałego.
Konstrukcja pociągu bazuje na jednostce V300 Zefiro zaprojektowanej przez Bombardiera, która została uzupełniona o elementy pociągu dużych prędkości V250 produkowanego przez AnsladoBredę. Każdy pociąg ma 202 metry długości i pomieści 457 pasażerów w czterech klasach. Pociąg jest wyposażony w technologię aktywnego zawieszenia („wychylnego pudła”), bazującą na rozwiązaniu zaprojektowanym dla piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Twindexx.