Hitachi Rail, które przejęło zakłady Ansaldo Breda, zaprezentowało pierwszy z piętrowych zespołów trakcyjnych Rock, przeznaczonych dla narodowego przewoźnika Trenitalia.
Po raz pierwszy światło dzienne pojazd zobaczył 18 kwietnia, podczas prezentacji w zakładzie w Pistoi, gdzie go zbudowano. Wkrótce będzie można go zobaczyć bliżej polskiej granicy – na torze testowym w czeskim Velimiu – o ile oczywiście koncern zechce pokazać jednostkę na testach. Pociąg otrzymał nazwę „Rock” – od gatunku muzyki. Nie dziwi to specjalnie, bowiem we Włoszech jeżdżą już np. Jazzy i Swingi. A nazwa „Rock” pasuje jak ulał do agresywnego czoła pojazdu.
W ramach zamówienia Hitachi produkuje 39 pociągów piętrowych z długości od 4 do 6 członów. Pierwsze 5-członowe jednostki w liczbie 25 sztuk będą docierać do regionu Emilia-Romagna. Trenitalia ma możliwość rozszerzenia zamówienia na te pociągi do aż 300 pojazdów, na co oczywiście bardzo liczy producent.
W 5-członowym pociągu podróżować może 656 pasażerów na miejscach siedzących. Są długie na 136 metrów, każdy z członów osadzony jest na dwóch wózkach (brak wózków Jacobsa), z których 4 są napędowe. Maksymalna prędkość pociągu to 160 km/h, imponujące jest przyspieszenie, wynoszące do 1 m/s. Większość osprzętu elektrycznego zamontowano na dachu, przez co ezt są w środku dość przestronne. Pudła pojazdu zbudowano z aluminium, co ma przełożyć się na niską wagę pojazdu. Rock ma konsumować o 30% mniej energii niż istniejący tabor elektryczny, cały pociąg wykonano zaś z materiałów, które w 95% ulegną recyklingowi. Pierwsze pociągi mają wejść do służby na wiosnę 2019.
W związku z licznymi wygranymi przetargami we włoskich regionach Trenitalia zobowiązała się do radykalnego odnowienia swojej floty. W 2023 średni wiek taboru regionalnego ma spaść do 10 lat.
Więcej na temat wygranej sukcesów Hitachi w Europie można przeczytać
tutaj.