Ferrovie della Calabria (FdC) – operator wąskotorowych linii w czubku włoskiego buta zamówi trzy kolejne wodorowe zespoły trakcyjne mogące operować na wąskim torze.
Stadler jest pierwszym producentem pojazdów kolejowych na świecie, firma ta buduje wąskotorowe zespoły trakcyjne z napędem wodorowym. Te konkretne będą jeździć po torach o rozstawie 950 mm.
Wodorowa rewolucja na wąskim torzeZamówienie na 3 pojazdy, które FdC właśnie podpisało ze Stadlerem, stanowi część
umowy ramowej podpisanej w połowie 2023 roku, na maksymalnie 15 wodorowców dla tego operatora. Na razie FdC łącznie zamówiono 9 sztuk z tej puli (łącznie z 3 sztukami, o których właśnie piszemy). Wszystkie 9 ma zacząć kursować w 2026 roku. Umowa obejmuje także utrzymanie skomplikowanych technicznie pojazdów, które zostaną wyprodukowane w Szwajcarii.
Nowe pociągi pojawią się na niezwykle malowniczej linii kolejowej Catanzaro – Cosenza.
– Kolejne pociągi zamówione w firmie Stadler, z którą od lat owocnie współpracujemy, są kolejną inwestycją w kierunku modernizacji naszej floty. Modernizujemy i przyspieszamy też naszą infrastrukturę kolejową, budujemy zakład produkcji wodoru. W ciągu trzech lat staniemy się nowoczesną i zrównoważoną firmą transportową. Możemy realizować te cele dzięki współpracy z regionem Kalabria, jedynym udziałowcem firmy, oraz z odpowiednimi ministerstwami, które udostępniły niezbędne zasoby w celu wsparcia planu realizowanego przez firmę – powiedział Ernesto Ferraro, prezes FdC. Zakupu wodorowego taboru nie byłoby gdyby nie wsparcie z KPO, na pieniądze z którego Polska ciągle czeka. Projekt obejmujący wykorzystania wodoru jako nowego paliwa do wąskotorowych pojazdów ma wartość ponad 400 mln euro.
Wielki wagon wodorowyKonstrukcja pojazdów będzie dość nietypowa. Pomiędzy dwoma wagonami pasażerskimi znajdzie się wagon z agregatem prądotwórczym, ogniwami wodorowymi i zbiornikami wodoru o niemal takiej samej długości jak wagony pasażerskie. Przez wagon można będzie przejść, ale pasażerowie nie mogą tam zajmować miejsca. Oznacza to, że 1/3 długości pojazdu nie będzie przeznaczona do przewozów. W długim na 50 metrów pojeździe będzie tylko 89 miejsc siedzących i przestrzeń do łącznego przewozu (razem z miejscami stojącymi) 155 pasażerów. Wagony pasażerskie będą posiadać niską podłogę, będą w nich miejsca na wózki i rowery.
Niemal identyczne wodorowe zespoły trakcyjne Stadler budować będzie na Sardynię, dla operatora Azienda Regionale Sarda Trasporti (ARST). Tamto zamówienie opiewa na razie na 6 pojazdów. W październiku pisaliśmy o wodorowym kontrakcie z USA. Stadler
zbuduje zeroemisyjne pojazdy do Kaliforni.