Francuska spółka zależna Trenitalii, firma Thello, planuje uruchamiać we Francji pociągi dużych prędkości. Tym samym stanie się konkurentem państwowego przewoźnika – SNCF. Koleje Francuskie są coraz bliżej otwarcia rynku przewozów pasażerskich na prywatnych przewoźników. Ma to nastąpić już w przyszłym roku.
Thello chce uruchamiać połączenia dużych prędkości na francuskich torach od 2020 roku. Chodzi przede wszystkim o trasy międzynarodowe, przynajmniej w początkowej fazie działalności przewoźnika. Firma jest zainteresowana relacjami: Paryż – Mediolan oraz Paryż –Bruksela. Kolejnym krokiem ma być uruchomienie pociągów na trasie krajowej – z Paryża do Bordeaux. W dalszej kolejności przewoźnik będzie zabiegał także o zaistnienie na innych liniach dalekobieżnych.
Poprzez wejście na francuski rynek Thello chce zniwelować straty, jakie Trenitalia poniosła w związku z liberalizacją rynku przewozów pasażerskich we Włoszech. W związku z tym wpływy z biletów zmniejszyły się aż o jedną czwartą. Udział w rynku KDP to jednak dopiero początek. Thello chce również zaistnieć na liniach regionalnych. Okazją do tego będą przetargi na prowadzenie przewozów pasażerskich, które będą ogłaszać francuskie regiony już w przyszłym roku.
Rząd planuje natomiast wzmocnić flotę SNCF – tak, aby między innymi odmłodzić tabor przewoźnika w związku z otwarciem rynku. Minister finansów Francji zapowiedział zamówienie 100 szybkich pociągów. Będzie to następna generacja TGV, nad którą Alstom i SNCF pracują wspólnie od 2016 roku. Nowe pociągi mają obniżyć koszty operacyjne aż o 20%. W 90% składy mają być zbudowane z materiałów podlegających recyklingowi, mają też przynieść oszczędności energii na poziomie 25%. Będzie w nich o jedną piątą więcej siedzeń. Podróżni będą mieli na pokładzie dostęp do szeregu usług.
Umowa na realizację kontraktu zostanie podpisana między kwietniem a czerwcem. Pociągi zastąpią floty TGV PSE oraz Atlantique, które są w eksploatacji jeszcze od lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Produkcja miałaby być prowadzona w zakładach Alstomu w La Rochelle oraz Belfort. Wartość zamówienia to ok. 2,5 mld euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.