Należący do Trenitalii pociąg dużych prędkości Frecciarossa 1000 ustanowił nowy rekord prędkości, kiedy podczas testów na linii Mediolan - Turyn osiągnął prędkość 385,5 km/h. DO tej pory żaden włoski pociąg nie jechał z taką prędkością. Rekord jednak już niebawem może ponownie zostać pobity.
W nadchodzących tygodniach testy będą prowadzone dla prędkości 400 km/h, aby pociągi mogły otrzymać certyfikat Włoskiej Agencji Bezpieczeństwa Kolejowego dla prędkości maksymalnej 350 km/h na wybranych odcinkach. W tej chwili pociągi są dopuszczone do eksploatacji z maksymalną prędkością 300 km/h, która zresztą jest maksymalną, dopuszczalną prędkością na włoskiej sieci, mimo że pewne odcinki zostały zaprojektowane dla prędkości wyższych.
Pociągi Frecciarossa 1000 mają rozpocząć regularne kursy z prędkością 350 km/h w przyszłym roku. Dzięki temu czas podróży pomiędzy Rzymem a Mediolanem zostanie skrócony z 2 godzin i 55 minut do 2 godzin i 20 minut.
Wart 1,54 mld euro kontrakt został podpisany w lipcu 2010 roku. Dostawami pięćdziesięciu pociągów zajmuje się konsorcjum włoskiej spółki należącej do grupy Hitachi Rail Europe (wcześniej AnsaldoBreda) oraz Bombardiera. Pociąg został zaprojektowany przy współpracy obu producentów. Kolejne składy powstają w zakładzie Hitachi we włoskiej miejscowości Pistoia.
Każdy pociąg ma długość 202 m. Na pokładzie znajduje się 457 miejsc siedzących zlokalizowanych w czterech klasach, jest także przestrzeń dla niepełnosprawnych.
Pierwszych sześć pociągów zostało włączonych do eksploatacji na trasie Turyn - Mediolan - Rzym w czerwcu 2015 roku. Do tej pory Trenitalia otrzymała 15 pociągów. Dostawy będą kontynuowane do końca roku 2017. Dzięki realizacji tego kontraktu dotychczasowe pociągi kursujące po tej trasie zostaną skierowane do obsługi innych tras, w tym linii Mediolan - Wenecja.