Nowo skierowane na linię z Mediolanu do Chiasso piętrowe jednostki Hitachi nie mieszczą się w kluczowym tunelu. Koleje Włoskie nie są więc w stanie obsługiwać rozkładowych połączeń do Szwajcarii. Prace nad rozwiązaniem problemu nie zakończą się szybko – informują włoskie media.
Piętrowe pojazdy okazały się za wysokie, by mogły przejechać przez ponad trzydziestoletni tunel. Wcześniejsza eksploatacja na innych trasach w Lombardii nie wiązała się z takimi problemami. Podróżnym pozostaje jazda pociągami szwajcarskiego przewoźnika TiLo (wykorzystującego
jednopoziomowe EZT z rodziny Flirt, które w tunelu mieszczą się bez trudności) albo przesiadka w Como San Giovanni (stacja graniczna po włoskiej stronie i jednocześnie ostatnia Mediolanu przed tunelem) na pociągi do Szwajcarii obsługiwane starszym, jednopoziomowym taborem.
Podwyższenie tunelu? Być może za dwa lata
Operator – należąca do państwowej Trenitalii spółka Trenord – deklaruje, że cała sytuacja była dla niego dużym zaskoczeniem. Według artykułu w „La Regione” – choć jednostki Caravaggio miały przejąć obsługę linii wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy (10 grudnia) – przewoźnik postanowił wprowadzić tu jedną z nich do ruchu nieco wcześniej, w środę 6 grudnia. Chodziło o zastąpienie jednego z pojazdów starszej generacji, w którym akurat wystąpiła awaria. Wtedy dopiero przekonano się, że skrajnia tunelu nie pozwala na przejazd nowego taboru produkcji Hitachi.
Jak podaje „La Stampa”, odprawionych z kwitkiem pasażerów, którzy chcieli dostać się na szwajcarską stronę, było kilkuset. Co gorsza, przez kilka godzin nie otrzymali oni informacji o zakłóceniach w ruchu ani o ich przyczynie. Również o możliwych innych sposobach przejazdu do Szwajcarii poinformowano ich dopiero po dłuższym czasie.
Włoskie tytuły nie wspominają o tym, dlaczego jazd próbnych nie przeprowadzono wcześniej. Nie podają też dokładnie, jakie środki mogłyby zostać podjęte, by umożliwić przejazdy Caravaggio do Chiasso. Wiadomo jedynie, że najwcześniejszy możliwy termin wykonania w tunelu prac przystosowawczych to rok 2025. Na razie Koleje Włoskie – przy sprzeciwie mieszkańców oraz lokalnych samorządów – skróciły trasę pociągów obsługiwanych piętrowymi EZT do Como San Giovanni.
Dostawy Caravaggio trwają
Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne Caravaggio zostały zamówione przez Koleje Włoskie
po raz pierwszy w roku 2016. Pierwsze egzemplarze rozpoczęły regularne kursowanie w roku 2020. Początkowe zamówienie, liczące 39 egzemplarzy w wersji pięcioczłonowej, w 2021 r. zostało zwiększone o kolejnych 40 w takiej samej konfiguracji oraz 10 w wersji czteroczłonowej. Ich dostawy mają zakończyć się w październiku przyszłego roku. W Lombardii są one wykorzystywane do obsługi cieszących się największą frekwencją połączeń regionalnych i aglomeracyjnych wokół stolicy prowincji – Mediolanu.
Tunel kolejowy Monte Olimpino 2 (numer 1 nadano starszemu tunelowi drogowemu) został oddany do użytku w maju 1989 r. Dwutorowy obiekt o długości 7,2 km jest dziś częścią głównego połączenia kolejowego między Włochami a Szwajcarią (magistrali Mediolan – Como San Giovanni – Chiasso).