Włoscy przewoźnicy kolejowi ARST i Ferrovie della Calabria zawarli ze Stadlerem dwie umowy ramowe na dostawę i utrzymanie łącznie 25 wodorowych zespołów trakcyjnych na tor 950 mm. Będą to pierwsze na świecie wąskotorowe jednostki o takim źródle napędu.
Działający na Sardynii ARST zamówił 10 jednostek, a FdC – 15. Jednocześnie z umowami ramowymi podpisano pierwsze kontrakty wykonawcze – obejmą one po 6 pojazdów dla każdego z operatorów. Dla Stadlera będzie to pierwszy kontrakt na wodorowe zespoły trakcyjne dla odbiorcy z Europy (
pierwsze Flirty H2 zostały dostarczone do USA).
Jednostki zostaną wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe. Ich pudło będzie wykonane z aluminium, co pozwoli zmniejszyć masę i poprawić efektywność energetyczną. Wewnątrz każdego pojazdu o długości ok. 50 m znajdzie się 89 miejsc siedzących i 66 stojących, w pełni dostępnych dla osób o ograniczonej mobilności. Produkcja będzie odbywała się w głównych zakładach Stadlera w Bussnang w Szwajcarii.
– Innowacyjne partnerstwo z ARST i FdC napełnia nas radością i dumą. Współpracujemy na rzecz dekarbonizacji transportu kolejowego we Włoszech. Wodorowe wąskotorowe zespoły trakcyjne to pionierskie rozwiązanie, które stanie się dostępne dla zrównoważonego transportu na liniach wąskotorowych na całym świecie. Mamy nadzieję na kontynuację współpracy – mówi cytowany w komunikacie Stadlera Ansgar Brockmeyer, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży.
Przeznaczeniem pojazdów będzie obsługa ruchu podmiejskiego i regionalnego. Ich zakup został dofinansowany ze środków unijnego Funduszu Odbudowy, z którego Polska – z powodu łamania praworządności przez rząd – wciąż nie może korzystać.