Po blisko dwóch latach od zawarcia umowy, w pierwszym kwartale bieżącego roku, PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpią do testowania nowoczesnego systemu wspomagającego pracę maszynisty ETCS poziom 2. Próby odbędą się na odcinku linii kolejowej E 30 pomiędzy Legnicą, a kolejowym przejściem granicznym z Niemcami.
Europejski system zarządzania ruchem kolejowym ERTMS stanowi jedno z kluczowych przedsięwzięć kolejowych w zakresie technologii. Jego celem jest zapewnienie jak największej interoperacyjności transportu kolejowego w Europie, czyli swobodnego przemieszczania się pociągów pomiędzy zarządcami infrastruktury różnych krajów. ERTMS obejmuje zunifikowaną europejską radiołączność pociągową GSM-R oraz system bezpiecznej kontroli jazdy pociągu ETCS. System ETCS zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa poprzez przekazywanie do kabiny maszynisty informacji z urządzeń instalowanych na liniach kolejowych, dodatkowo GSM-R umożliwia łączność głosową pomiędzy dyspozytorami ruchu zarządzającymi ruchem kolejowym na danym obszarze i maszynistami prowadzącymi pociąg.
Działanie systemu ERTMS/ETCS oparte jest o tzw. sygnalizację kabinową. Dla maszynisty prowadzącego pociąg oznacza to możliwość odczytu informacji na pulpicie kabiny w lokomotywie bez potrzeby obserwacji semaforów. Prowadząc pociąg z prędkością 160 km/h, maszynista ma ograniczoną możliwość bezbłędnego dostrzeżenia wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się przy szlaku. Używając urządzeń ETCS i GSM-R, może lepiej kontrolować prowadzenie pociągu, ponieważ całą sytuację ruchową ma wyświetloną na monitorze w kabinie pojazdu. Ponadto otrzymuje od systemu wiele istotnych informacji, m.in. o maksymalnej dopuszczalnej prędkości na danym odcinku czy o zajętości toru przez inne składy. Dzięki temu może odpowiednio reagować i dostosować jazdę pociągu do panujących warunków.
Ze względu na pionierski w skali kraju rodzaj inwestycji, projekt, realizowany na odcinku linii kolejowej E 30 Legnica - Bielawa Dolna, ma charakter pilotażowy. Po zamontowaniu urządzeń ERTMS zostaną przeprowadzone testy funkcjonalności systemu, a po ich weryfikacji i certyfikacji system zostanie uruchomiony. Wyniki testów posłużą do wdrożenia systemu ETCS i GSM-R na całej sieci kolejowej.
Obecnie trwa pełna realizacja wszystkich kontraktów podpisanych w ramach tego projektu. Zakończono już zabudowę urządzeń w terenie, a obecnie trwają przygotowania do uruchomienia systemów i rozpoczęcia testów interakcyjnych pomiędzy urządzeniami zainstalowanymi przy torach z urządzeniami w lokomotywach.
Pierwsze testy dynamiczne systemu sterowania pociągiem ETCS poziom 2 oraz radiołączności kolejowej GSM-R odbędą się na odcinku Okmiany – Bolesławiec – Zebrzydowa. Zweryfikują one przyjęte założenia dotyczące rozwiązań technicznych i instalacyjno-montażowych. Testy będą prowadzone według specjalnie opracowanych scenariuszy operacyjnych i przypadków testowych. Wyniki interakcji pomiędzy urządzeniami przytorowymi i pokładowymi posłużą do wdrożenia systemu ETCS i GSM-R na całej sieci kolejowej.
Projekt pn. „Modernizacja Linii Kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna” POIiŚ 7.1-15.1. zakończy się w czwartym kwartale 2014 roku.
W IV kwartale 2012 roku PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły umowy o dofinansowanie projektu przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wg której maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych wynosi 113 414 932, 95 zł.