W tym miesiącu PLK ma odebrać prace na odcinku Sosnowiec Jęzor - Jaworzno Szczakowa i podwyższyć prędkość do 160 km/h. Jednak na pozostałą część połączenia Kraków - Katowice poczekamy trzy lata.
Linia E30 na odcinku Kraków – Katowice miała zostać zmodernizowana w perspektywie unijnej 2007–2013. Wieloletnie opóźnienie tłumaczy się przede wszystkim zmianami w prawie, które spowodowały konieczność poprawy decyzji środowiskowej, a następnie upadłością Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, które było generalnym wykonawcą na odcinku, z Krzeszowic do Krakowa.,
W czerwcu 2015 r. zakończono prace między Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakową, polegające na wymianie podtorza, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej. W październiku planowany jest odbiór końcowy zrealizowanych prac i podwyższenie prędkości na tym odcinku do 160 km/h. Koszt wykonanych prac między na siedmiokilometrowym odcinku pomiędzy Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakową wynosi ok. 40 mln zł.
W tym roku ogłaszane są kolejne przetargi na pozostałe do wykonania prace. We wrześniu rozpisano postępowanie na odcinek Trzebinia – Jaworzno Szczakowa i na odcinek Trzebinia – Krzeszowice. Wybrany został wykonawca na odcinek Krzeszowice – Kraków Mydlniki w przetargu dwustopniowym. - Po zakończeniu procedury związanej z finansowaniem projektu podpiszemy umowę na realizację prac - informuje Dorota Szalacha z PKP Polskie Linie Kolejowe.
W trakcie postępowania przetargowego jest odcinek Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy. Inwestycja PLK obejmuje całkowitą rozbiórkę starych torów i budowę nowych oraz modernizację stacji i szlaków wraz z całą infrastrukturą, w tym między innymi budowę lub przebudowę przejazdów kolejowych i obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów ). Jeśli wszystko pójdzie bez dalszych opóźnień, linia powinna zostać oddana w 2018 roku.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.