Aby poprawić możliwość przejazdu pociągiem osobowym między ośrodkami oddzielonymi granicą województw, można rozważyć zamawianie takich połączeń przez władze centralne - powiedział podczas Kongresu Kolejowego marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień.
Regionalne przewozy międzywojewódzkie to problem, przed którym - w ocenie marszałka - staje większość województw. - Mamy spółki kolejowe skupiające się na połączeniach regionalnych. Przewoźnik ogólnopolski, który powinien obsługiwać połączenia "stykowe", zostaje nieco z tyłu - twierdzi W. Stępień.
W przypadku województwa łódzkiego stan takich połączeń jest obecnie zróżnicowany. Obok województw, z którymi skomunikowanie pociągami Regio jest względnie dobre (wielkopolskie, dolnośląskie, śląskie), są i relacje funkcjonujące w bardzo okrojonej formie (zaledwie jedna para pociągów Koluszki - Radom na dobę). Połączeń z województwem świętokrzyskim w ogóle brak. Według W. Stępnia, aby zmienić ten stan, potrzeba w pierwszej kolejności modernizacji taboru i poprawy stanu szlaków kolejowych. - Dopiero wtedy można uzupełnić ofertę przewozową. Porozumienie marszałków to sprawa dalszej kolejności. Wnioskujemy do PKP PLK o modernizację linii nr 25 w kierunku województwa świętokrzyskiego i 22 do Radomia, ale dla zarządcy infrastruktury nie są to pierwszoplanowe zadania. Mamy nadzieję, że inwestycje te zostaną podjęte w perspektywie kilku lat - mówi samorządowiec. UMWŁ kładzie szczególny nacisk na modernizację linii nr 25, która od Tomaszowa Mazowieckiego wciąż nie jest zelektryfikowana. - Po reaktywacji odcinka Tomaszów - Opoczno widzimy duże zainteresowanie pasażerów - przyznaje W. Stępień.
W ocenie marszałka warto rozważyć, czy połączenia międzywojewódzkie nie powinny być zamawiane i finansowane przez właściwe ministerstwo. - W tej chwili przyszłość Przewozów Regionalnych jest niepewna. W województwach myśli się o przejmowaniu połączeń wewnątrz regionu i korzystaniu z usług zewnętrznego przewoźnika - PR - do obsługiwania dłuższych przebiegów, wykraczających poza granice województwa. Być może to zadanie powinno być organizowane na szczeblu centralnym - zastanawia się W. Stępień. Jak dodaje, zwłaszcza na połączeniach szczególnie deficytowych warto rozważyć ingerencję ze strony państwa.
Kongres Kolejowy już za nami
Wywiady, komentarze i relacje z najważniejszych debat znajdziesz tutaj
Kongres Kolejowy to odbywające się cyklicznie największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas tegorocznej edycji w Łodzi spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerów, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki. Więcej o tematach poruszanych na Kongresie Kolejowym dowiedzą się Państwo z publikowanych na naszym portalu tekstów. Zachęcamy do udziału również w Kongresie Transportu Publicznego i Kongresie Infrastruktury Polskiej.