Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wiszące tory w Jerzmanicach Zdroju. Co wstrzymuje modernizacje na Dolnym Śląsku?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-04-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Wiszące tory w Jerzmanicach Zdroju. Co wstrzymuje modernizacje na Dolnym Śląsku?
fot. YouTubeWiszące tory w Jerzmanicach Zdrój
Podmyte przez rzekę Kaczawę tory linii kolejowej 284 w Jerzmanicach na Dolnym Śląsku są miejscem bardzo chętnie odwiedzanym przez turystów, ale też symbolem upadku kolei. Są szanse, że tor znajdzie się na swoim miejscu i pojadą po nim pociągi, choć potrzeba do tego sporej determinacji i współpracy wielu partnerów.

Tor, który wisi nad rzeką Kaczawą, która zmieniła swoje koryto po wezbraniu w 2007 roku, to fragment linii 284. Rozpoczyna się ona w Legnicy, a kończy w Mirsku, 10 kilometrów od granicy polsko-czeskiej, choć kiedyś dotrzeć nią można było niemal pod same słupki graniczne. Obecnie tylko część całej linii, pomiędzy Legnicą a Jarzmanicami Zdrojem jest przejezdna, pozostałe odcinki zostały fizycznie rozebrane, bądź pozostają nieczynne. Prędkości szlakowe na zelektryfikowanym odcinku z Jerzmanic do Legnicy nie są z resztą zachwycające i wynoszą od 20 do 50 km/h, wystarcza to jednak całkowicie do towarowych przewozów, które tu funkcjonują ze względu na działające w okolicy kopalnie.

Samorządowcy chcą naprawy linii 284

Obecnie, jak informuje Radio Wrocław, samorządowcy z kilku gmin chcą starać się o pieniądze na remont linii 284 z Legnicy do Lwówka Śląskiego (tory wiszą w Jerzmanicach, dokładnie w połowie tego odcinka) i dalej z Lwówka do Jeleniej Góry.

– Gdyby udało się doprowadzić linię do takiego stanu, aby można przejechać między Legnicą a Jelenią Górą w 90 minut, miałoby to sens. Szacujemy, że odcinek z Legnicy do Złotoryi da się przejechać w 22 minuty, ze stacji Złotoryja do Lwówka Śląskiego w 27 minut, a ze Lwówka Śląskiego do Jeleniej Góry w 36 minut – powiedział burmistrz Złotoryi Robert Pawłowski.

Brak studium wykonalności utrudnia wycenę prac

Chętni na udrożnienie linii są też inni przedstawiciele władz lokalnych, a koszty remontu linii na odcinku od Legnicy do Lwówka określają oni na 130 – 180 mln zł. Problemem jest jednak to, że szacunki te nie są podparte odpowiednim dokumentem, którym w tym wypadku powinno być studium wykonalności. Samorządy powinny więc zlecić wykonanie takiego dokumentu.

– Do wykorzystania samorząd województwa dolnośląskiego będzie miał jeszcze około 100 mln zł na różne projekty kolejowe. Ta linia mogłaby znaleźć się na liście – mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego. Modernizacja linii 284 została zresztą wpisana do wojewódzkiego planu transportowego, głównie dlatego, że Lwówek Śląski i Złotoryja to dwa najbardziej wykluczone komunikacyjnie regiony kraju, co oczywiście przekłada się na ograniczenie mobilność mieszkańców i dostępu do edukacji i kultury.


Fot. http://www.openrailwaymap.org

Co z linią lwówecką?

Do uzyskania czasu przejazdu pomiędzy Legnicą a Jelenią Górą równego 90 minut (przez Złotoryję, Jerzmanicę, Lwówek i Wleń) konieczna jest oczywiście modernizacja linii kolejowej 283 z Lwówka Śląskiego do Jeleniej Góry – jednej z piękniejszych w Polsce, gdzie ze względu na bardzo niskie prędkości szlakowe (kuriozum polega na tym, że PKP PLK znalazło pieniądze na remont wiat dworcowych w Lwówku, zabrakło jednak pieniędzy na poprawę stanu szlaku i obecnie z dworca nie korzysta nikt, o czym piszemy tutaj) utrzymywanie przewozów pasażerskich jest bezzasadne.
 
Obecnie linia znajduje się w rękach PKP PLK i nic nie zapowiada zmiany tego stanu. Problem polega na tym, że szacunki dotyczące kosztów modernizacji linii do tych samych standardów (60 km/h) są różne, ale wciąż wysokie zarówno gdy mówi o tym PLK lub ministerstwo – ok 80 mln lub 120 mln zł (druga suma za słowami Dariusza Kolubka, dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu), i gdy mówi o tym Piotr Malepszak, były dyrektor Biura Dróg Kolejowych PKP PLK (a obecnie członek zarządu Kolei Dolnośląskich) – 30 mln zł. Podobnie koszty udrożnienia linii lwóweckiej ocenia Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, która jest m.in. zarządcą linii z Wrocławia do Trzebnicy i zapewne przejęłaby też Linię Lwówecką, gdyby umierający szlak zechciały przekazać województwu PKP PLK.

Połączenia pasażerskie między Jerzmanicami (Złotoryją) a Lwówkiem Śląskim zawieszono 10 października 1991 r., towarowe w 1992 roku. Ruch pociągów pasażerskich między Jelenią Górą a Lwówkiem ustał w grudniu 2016 roku, kiedy PKP PLK ustaliła maksymalną prędkość przejazdu po linii na 10 km/h na niemal całym odcinku szlaku.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Infrastruktura

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Jakub Madrjas 05 maja 2023

PKP PLK zmodernizuje fragment linii 275 od Miłkowic do Leszna Górnego

Infrastruktura

Czechy: Pociągi z Liberca do Czeskiej Lipy pojadą w godzinę

Infrastruktura

Badenia-Wirtembergia stawia na kolejowe inwestycje

Infrastruktura

Badenia-Wirtembergia stawia na kolejowe inwestycje

Rafał Dybiński 20 października 2020

Centrum Przesiadkowe w Chorzowie może być trzy razy lepsze

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Infrastruktura

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Jakub Madrjas 05 maja 2023

PKP PLK zmodernizuje fragment linii 275 od Miłkowic do Leszna Górnego

Infrastruktura

Czechy: Pociągi z Liberca do Czeskiej Lipy pojadą w godzinę

Infrastruktura

Badenia-Wirtembergia stawia na kolejowe inwestycje

Infrastruktura

Badenia-Wirtembergia stawia na kolejowe inwestycje

Rafał Dybiński 20 października 2020

Centrum Przesiadkowe w Chorzowie może być trzy razy lepsze

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5