Tunel drogowy Wisłostrady został otwarty dla kierowców w niedzielę (23 czerwca) o godzinie 5 rano. Obiekt był zamknięty dziesięć miesięcy od momentu wystąpienia awarii na budowie stacji metra Powiśle (Centrum Nauki Kopernik). Kilka godzin po otwarciu tunel zalała woda.
Tunel został zalany w godzinach popołudniowych, kiedy na terenie Warszawy miał miejsce intensywny opad deszczu. Tuż po godzinie 15:00 ustalono, że przyczyną zalewania tunelu jest wybijająca woda ze studzienek, zlokalizowanych przy wyjeździe z tunelu w kierunku Żoliborza. Zabezpieczono wówczas zalane pasy ruchu. Serwisanci firmy Siemens sprawdzili, jak działa system odwodnienia tunelu, następnie podjęto decyzję o skierowaniu jednostek Państwowej Straży Pożarnej. Ruch kołowy w tunelu w kierunku Mokotowa odbywał się w tym czasie bez utrudnień, spowolniony był natomiast ruch w kierunku Żoliborza, który odbywał się jednym pasem.
Około godziny 15:30 Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej podjęła działania, polegające na przepompowywaniu wody z tunelu do studzienki. Po pół godzinie rozpoczęło się przywracanie ruchu na zablokowanych pasach.
Przed przywróceniem tunelu do ruchu, po zakończeniu prac zabezpieczających przeprowadzono kompleksowy przegląd działania wszystkich instalacji w tunelu. W wyniku przeglądu dokonano wymiany 4 z 24 pomp odwadniających. Testy pozostałych wykazały pełną sprawność urządzeń. Dokonano także sprawdzenia drożności oraz czyszczenia wszystkich przewodów odwodnieniowych. Podobne problemy z działaniem systemu odwodnieniowego wystąpiły tylko raz w 2005 roku. Nie zachowały się żadne dokumenty ani raporty wskazujące na przyczyny oraz podjęte wówczas działania.
Serwisująca tunelu firma Siemens wskazuje jako przyczynę awarii uszkodzenie czujnika pomiarowego odpowiedzialnego za monitorowanie stanu Wisły. W wyniku porannych opadów deszczu (około godz. 7.00). Wytworzone wówczas ciśnienie dynamiczne w rurociągu odpływowym spowodowało uszkodzenie sondy pomiarowej, co skutkowało wskazaniem błędnego pomiaru poziomu Wisły i w konsekwencji zadziałanie systemu automatycznego zamykającego zasuwy zapobiegające przedostaniu się wody z Wisły do tunelu.