Aktualnie do Wisły można dotrzeć tylko jednym pociągiem dalekobieżnym z Warszawy. Kurs realizowany trasą przez Kraków jest przy tym wykonywany tylko w weekendy. W najbliższych latach nie należy spodziewać się znaczącej poprawy tego stanu rzeczy.
Linia kolejowa prowadząca ze Skoczowa do Wisły
została otwarta po modernizacji w 2022 r. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło wówczas jeden weekendowy kurs PKP Intercity do Warszawy, oferta połączeń dalekobieżnych była więc skromniejsza niż w wielu okresach przed zamknięciem trasy na czas jej modernizacji. Resort zapewnił wtedy, że zdaje sobie sprawę z rosnącego zapotrzebowania na przewozy, i rozważy wprowadzenie do rozkładu dodatkowych połączeń w przyszłości.
IC „Beskidy” przez Kraków i Zator
Dotychczas w tym zakresie nie zaszły jednak znaczące zmiany. – Obecnie do Wisły można dojechać pociągiem IC „Beskidy”, który kursuje w relacji Warszawa Wschodnia – Wisła Uzdrowisko – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, które jest odpowiedzialne za finansowanie przewozów dalekobieżnych. Kurs jest realizowany nietypową trasą przez Opoczno Płd., Kraków Główny, przystanek Zator Park Rozrywki, Oświęcim i Czechowice-Dziedzice.
Nadal możliwość bezpośredniego dojazdu z Warszawy do popularnego kurortu jest zapewniona tylko w weekendy. W kierunku Wisły pociąg wyjeżdża w soboty przed 8:00, w przeciwną stronę wyjazd zaplanowano zaś na 15:52. Czas przejazdu to około pięciu godzin.
– Oferta połączeń na rozkład jazdy 2025/2026 jest obecnie w trakcie opracowania – stwierdza nasza rozmówczyni. Nie należy jednak spodziewać się znaczącego rozwoju siatki dostępnych w Wiśle pociągów dalekobieżnych. Jak zaznacza bowiem przedstawicielka resortu, w najbliższych latach na odcinku Katowice – Pszczyna oraz na obszarze katowickiego węzła będą prowadzone
intensywne prace modernizacyjne. Będzie to istotnie wpływać na grafik połączeń w tej części kraju.
Cieszyn nadal bez kolei dalekobieżnej
Pociągi PKP Intercity w najbliższym czasie nie dojadą natomiast do pobliskiego Cieszyna. Plan transportowy nie przewiduje także finansowania kursów dalekobieżnych, które przekraczałyby tam granicę, wjeżdżając na teren Republiki Czeskiej. – Będą one mogły być uruchomione w perspektywie roku 2030 – zaznacza Anna Szumańska. Dodaje także, że możliwość obsługi koleją dalekobieżną rejonu Cieszyna będzie przedmiotem ewentualnych analiz, które byłyby z kolei elementem rozmów pomiędzy resortem a PKP Intercity.