Władze Wietnamu rozważają budowę linii kolei dużych prędkości (KDP) przebiegającą przez całą długość kraju, poinformował rząd. Pierwszy odcinek mógłby zostać otwarty już za 10 lat.
Kolej dużych prędkości byłaby ważnym wsparciem dla szybko rozwijającej się gospodarki Wietnamu, poinformowało Ministerstwo Transportu tego kraju ogłaszając w niedzielę, 14 sierpnia 2022, iż poważnie bierze pod uwagę budowę linii KDP przebiegającej przez całą długość Wietnamu. W przyszłym miesiącu ministerstwo przedłoży plany inwestycji pod obrady Politbiura, czyli ciała decyzyjnego rządzącej Komunistycznej Partii Wietnamu.
Pierwszy odcinek już za 10 lat
Zgodnie z planami rządu, łączna długość linii KDP wyniosłaby 1 545 km. Zgodnie z obecnymi wyliczeniami, koszt takiej inwestycji mógłby sięgnąć 58,7 mld dolarów. Pierwsze dwa odcinki o łącznej długości 665 km, których budowa kosztowałaby 24,72 mld dolarów, oddane byłyby do użytku już w 2032 r., podczas gdy cały projekt zostałby ukończony pomiędzy 2045 a 2050 r., czytamy w komunikacie prasowym rządu.
By zrozumieć, jak wielkie znaczenie dla rozwoju Wietnamu miałaby budowa kolei dużych prędkości, wystarczy spojrzeć na mapę tego kraju rozciągniętego wzdłuż wybrzeża Morza Południowochińskiego o linii brzegowej o długości ponad 3,4 tys. km. Linia KDP połączyłaby dwa największe ośrodki miejskie, czyli stolicę kraju Hanoi na północy z największym miastem Wietnamu, Ho Chi Minh, czyli danym Sajgonem, pełniącym rolę centrum biznesowego na południu. Przy stosunkowo niewielkiej szerokości Wietnamu (w najwęższym punkcie liczącej 50 km), oraz dzięki temu, że wiele ośrodków miejskich położonych jest na wybrzeżu, w zasięgu pojedynczej linii KDP znalazłoby się większość spośród 97 mln mieszkańców kraju.
KDP byłaby alternatywą do obecnie funkcjonującej linii kolejowej “Ekspresu Zjednoczeniowego” z Ho Chi Minh do Hanoi o długości ponad 1,7 tys. km. oraz do bardzo gwałtownie rozwijającego się w latach przed pandemią krajowego ruchu lotniczego.
Powrót do wcześniejszych planów
Decyzja o tym, że Wietnam potrzebuje KDP zapadła już w pierwszej dekadzie XXI w., a w 2009 r. doszło do podpisania umowy międzypaństwowej pomiędzy Wietnamem i Japonią, przewidującą budowę sieci w oparciu o japońską technologię Shinkansen. Wtedy to właśnie ustalono, iż łączna trasa wyniesie 1 545 km, na której pociągi poruszające się z maksymalną prędkością 350 km/h będą zatrzymywały się na 23 stacjach, w tym Hanoi oraz Ho Chi Minh. 70 proc. trasy będzie poprowadzonej w tunelach oraz po estakadach.
Choć rozmowy nad rozpoczęciem inwestycji były bardzo zaawansowane, a do Japonii wysłano nawet inżynierów z Wietnamu, by mogli przejść szkolenie dotyczące użytkowania i obsługi taboru, ostatecznie rząd Wietnamu zdecydował się opóźnić rozpoczęcie budowy linii KDP, tak by skoncentrować się nad stworzeniem sieci metra oraz rozbudową sieci drogowej w aglomeracjach Ho Chi Minh i Hanoi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.