Niedawno zakończyły się prace remontowe w kolejowym ekspedycie ropy naftowej i siarki znajdującym się w lubuskim Wierzbnie. PGNiG jest najważniejszym nadawcą pociągów towarowych kursujących po linii nr 363 w kierunku Skwierzyny. Trasę tę pokonuje kilkanaście par kursów w miesiącu.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy na naszych łamach o
planowanych na jesień tego roku pracach modernizacyjnych dotyczących kolejowego ekspedytu ropy naftowej w Barnówku w województwie zachodniopomorskim. Roboty mają dotyczyć zarówno infrastruktury torowej, jak i tej służącej do napełniania wagonów paliwem. Podobne zadanie zrealizowane zostało w ostatnich miesiącach także w drugim ekspedycie PGNiG leżącym w północno-zachodniej Polsce, w Wierzbnie w województwie lubuskim – w okolicach Międzychodu.
Nowocześniejszy załadunek cystern z ropą i siarką – Zakres remontu obejmował wymianę nalewaków do odgórnego załadunku cystern kolejowych – poinformowało nas Biuro Prasowe Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. Spółka wskazała także, że po przeprowadzeniu prac nalewaki dostosowane są do obsługi nowego typu cystern. Zmieniony został też sposób możliwego wejścia na wagony.
PGNiG wydłużyło także tace ciekowe torów załadunkowych. Dodatkowo wymienione zostały również ramiona nalewaków służące do awaryjnego napełniania wagonów (przewożone paliwo nalewane jest wówczas oddolnie). – W czasie remontu nie wymieniano natomiast infrastruktury kolejowej ekspedytu – stwierdza zarządca obiektu.
Ruch towarowy zapewnia życie linii kolejowej nr 363Służby prasowe spółki poinformowały nas, że ekspedyt w Wierzbnie wyprawia miesięcznie ok. 15 pociągów z wagonami wypełnionymi ropą naftową. – Raz w tygodniu nadawany jest też skład płynnej siarki – usłyszeliśmy. Pociągi wyjeżdżają z Wierzbna po linii koeljowej nr 363 Rokietnica – Skwierzyna w kierunku Skwierzyny (tor w stronę Międzychodu i Rokietnicy jest częściowo nieprzejezdny, a częściowo rozebrany).
Ropa naftowa do ekspedytu Wierzbno dociera przede wszystkim ropociągiem z kopalni Lubiatów, a z innych kopalń dowożona jest cysternami samochodowymi. Autocysterny transportują tu także płynną siarkę z Lubiatowa. Od linii 363 na teren terminala prowadzi bocznica.