Województwo wielkopolskie w ramach Polskiego Ładu uzyskało dofinansowanie na zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Region kupi 4 zupełnie nowe, 5-członowe składy, które wzmocnią kursy realizowane w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Wielkopolska otrzyma ponad 115 milionów złotych dofinansowania, a cały projekt jest wart 128 milionów złotych.
Wielkopolski projekt, który uzyska dofinansowanie z Polskiego Ładu jest jedynym w Polsce, w ramach którego zostanie zakupiony nowy tabor kolejowy. O innych projektach kolejowych, z tego programu pisaliśmy
ostatnio. Wielkopolska otrzyma ponad 115 milionów złotych na zakup nowych pociągów elektrycznych. Całość projektu jest warta 128 milionów złotych.
Wiemy jaki tabor kupi Wielkopolska– Projekt zakłada zakup czterech nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych zgodnych z TSI. Planuje się, że pojazdy będą poruszały się maksymalną prędkością 160 km/h, na ich pokładzie będzie co najmniej 240 miejsc siedzących i min. 6 miejsc na rowery. Tabor będzie wyposażony w system ERTMS/ETCS, defibrylator, klimatyzację, biletomaty, system informacji pasażerskiej, Wi-Fi, monitoring – poinformował "Rynek Kolejowy" Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego.
Jak dodaje, pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (toaleta, pętla indukcyjna dla osób słabosłyszących, rampy). Tabor zostanie wydzierżawiony spółce Koleje Wielkopolskie do obsługi ruchu regionalnego i aglomeracyjnego. Zakłada się, że pojazdy będą eksploatowane w szczególności na zelektryfikowanych liniach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej
Przetarg UMWW już wkrótceJankowiak dodaje, że, zgodnie z regulaminem konkursu, Województwo jest zobowiązane do rozpisania przetargu na nowy tabor w okresie 6 miesięcy od otrzymania wstępnej promesy z Banku Gospodarstwa Krajowego. Wicemarszałek mówi też, że wg. szacunków Urzędu Marszałkowskiego wszczęcie przetargu będzie możliwe jeszcze w 1 kwartale 2022 roku.
– Chcielibyśmy, aby nowy tabor pojawił się w Wielkopolsce do końca 2023 r., niemniej jednak należy uwzględnić możliwości produkcyjne potencjalnych Wykonawców – kończy Jankowiak.
W ostatnim czasie Województwo zakupiło
używanego Linka z Pesy, a Koleje Wielkopolskie skorzystały z opcji na
zakup 2 kolejnych spalinowych Impulsów. Powyższe pojazdy wzmocnią kursy Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, z Wolsztyna przez Poznań do Wągrowca i Gołańczy.