Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Wiemy, ile rząd dopłaci PKP Intercity do obniżenia cen biletów

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
23-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Wiemy, ile rząd dopłaci PKP Intercity do obniżenia cen biletów
fot. B Banaszak/PKP Intercityzdjęcie ilustracyjne
Od 1 marca PKP Intercity ma zdezaktualizować ceny swoich biletów do poziomu z ubiegłego roku. W tym celu rząd przekaże mu kolejną dotację, tym razem w wysokości co najmniej 50 mln złotych. Do tego przewoźnik ma znaleźć oszczędności w spółce; nie wiadomo jeszcze jakie, bo dopiero zaczyna się analiza w tym zakresie.

Po wielkiej burzy medialnej i parlamentarnej, dokładnie 7 lutego PKP Intercity podało oficjalny komunikat o powrocie do poprzednich cen biletów od 1 marca. Nowy cennik jest już na stronie PKP Intercity. Skąd pieniądze? Jak tłumaczył premier Mateusz Morawiecki, oprócz kolejnego już zwiększenia dotacji wezwie przewoźnika do poszukania oszczędności w spółce.

– Wprowadzenie niższych cen jest możliwe w związku z dodatkowymi działaniami optymalizacyjnymi oraz dzięki zwiększeniu rekompensaty dla PKP Intercity na 2023 rok w ramach umowy dot. świadczenia usług publicznych (PSC, z ang. Public Service Contract) – podało “Rynkowi Kolejowemu” biuro prasowe PKP Intercity.

Dodatkowe 50 mln złotych i ewentualnie jeszcze 50 mln

Dopiero teraz poznaliśmy jednak kwotę kolejnej dotacji, jaką na obniżenie cen biletów otrzymał przewoźnik. Pojawiła się ona w odpowiedzi Andrzeja Bittela na interpelację Pauliny Matysiak z partii Razem. Jak poinformował wiceminister, wprowadzenie niższych cen jest możliwe dzięki zwiększeniu rekompensaty dla PKP Intercity w ramach umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich podpisanej z ministrem właściwym do spraw transportu. Rekompensata za wykonywanie przez PKP Intercity zadań z zakresu publicznego transportu zbiorowego na rok 2023 wynosi 1 218 696 000 zł i zostanie podwyższona o 575 mln zł ze środków rezerwy budżetu państwa – to kwota, którą już wcześniej w sejmie podawał Minister Adamczyk, tłumacząc, że bez niej ceny wzrosłyby o 53%.

– Ponadto, w celu wyrównania przychodów po wycofaniu się z podwyżki cen biletów na pociągi kategorii TLK oraz IC spółka PKP Intercity otrzyma w najbliższych tygodniach dodatkowe 50 mln zł wsparcia z budżetu państwa w celu złagodzenia znaczącego wzrostu kosztów prowadzenia usługi przewozowej, między innymi z powodu wzrostu cen energii elektrycznej. Kolejne 50 mln zł będzie mogło być przyznane przewoźnikowi z budżetu państwa w połowie 2023 roku, w zależności od potrzeb związanych z sytuacją na rynku energii elektrycznej – informuje Bittel.

Warto zwrócić uwagę, że wcześniej zwiększono dotację o 575 mln złotych, żeby zbić wysokość podwyżki z 53% do 12,8% (dla połączeń TLK i IC). W porównaniu z 2022 rokiem PKP Intercity zapłaci za energię o ok. 800 mln zł więcej – szczegóły w naszej analizie. Otrzyma łącznie w tym roku z budżetu państwa 1,844 mld złotych lub 1,894 mld złotych – w porównaniu z 1,01 mld w roku 2022. Rosną jednak nie tylko koszty zakupu energii przez przewoźnika, ale też m.in. płace.

Jakie oszczędności? Analizy dopiero będą

PKP Intercity poinformowało natomiast “Rynek Kolejowy”, że jeśli chodzi o oszczędności w spółce wspomniane przez premiera, to nadal rozwijane będą projekty zwiększania efektywności energetycznej, obejmujące m.in. projekt ecodriving, którego założeniem jest wypracowanie technik prowadzenia pociągu przez maszynistów, które pozwolą na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej przez wszystkie pociągi prowadzone z wykorzystaniem trakcji elektrycznej. Zakup energii elektrycznej jest bowiem największym kosztem spółki.

– Konsekwentna realizacja największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity przynosi rosnącą efektywność eksploatacji taboru oraz infrastruktury, co bezpośrednio przekłada się na kolejne oszczędności. Przeprowadzona zostanie także dokładna analiza budżetowa, która pozwoli określić obszary potencjalnej optymalizacji kosztowej – podało biuro prasowe przewoźnika.

Czy dofinansowano ceny na Ekspresy i Pendolino?

Eksperci zwracają uwagę, że od 1 marca do poziomu z ubiegłego roku wzrosły nie tylko ceny dotowanych połączeń TLK i IC, ale również teoretycznie rynkowych EIP (Pendolino) i EIC (Ekspresy). Państwo nie ma prawa ich dotować, w jaki sposób zatem dodatkowe pieniądze z budżetu pozwoliły na obniżenie tych cen? – Niższe ceny także w pociągach kategorii EIC oraz EIP stanowią odpowiednie dostosowanie do cen biletów w pociągach ekonomicznych, czyli kategoriach TLK i IC – odpowiada spółka.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5