Mimo zapowiedzi nie doszło na razie do podpisania umowy na zaprojektowanie nowej linii Chorzew Siemkowice – Wieluń. Powody mają jednak tylko charakter organizacyjny, a zakładany harmonogram inwestycji nie uległ zmianie – zapewnia Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Ważna dla mieszkańców południowo-zachodniej części województwa linia ma powstać do roku 2028.
Budowa linii Wieluń – Chorzew Siemkowice jest jednym z wniosków, złożonych przez łódzki Urząd Marszałkowski do rządowego programu „Kolej Plus”. Pierwszy od kilkudziesięciu lat nowy fragment sieci kolejowej w regionie (jeśli nie liczyć budowanego w Łodzi
tunelu średnicowego) miał poprawić spójność i funkcjonalność sieci kolejowej w regionie, zapewniając mieszkańcom Wielunia i Wieruszowa brakujące połączenie kolejowe ze stolicą regionu. Trwają przygotowania do inwestycji. Przed dwoma laty podpisano w tej sprawie
wstępne porozumienie o współpracy z samorządami lokalnymi. Wiosną ubiegłego roku
rozstrzygnięto przetarg na studium planistyczno-prognostyczne – kontrakt zdobyła firma IDOM.
Projekt zamówi PKP PLK
Ostatnio, w lipcu, zapowiadano podpisanie umowy na dokumentację projektową nowego odcinka. Tak się jednak na razie nie stało. – Spotkanie jeszcze się nie odbyło ze względu na konieczność uzgodnienia terminu dogodnego dla wszystkich zainteresowanych stron – odpowiada na nasze pytania biuro prasowe UMWŁ. W spotkaniu miał brać udział, między innymi, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Nowego terminu jeszcze nie wyznaczono.
Określenie szczegółowych parametrów nowej trasy, łączącej linie 131 i 181, nie jest jeszcze możliwe. – Realizacja projektu zakłada wykonanie dokumentacji projektowej wraz z wymaganymi pozwoleniami oraz budowę nowej infrastruktury. Będzie prowadzona zgodnie z wytycznymi Programu Kolej Plus przez spółkę PKP PLK SA – zapowiada samorząd. Nasi rozmówcy nie podali też zakładanej daty rozpoczęcia prac budowlanych.
Będą też pociągi Łódź – Kępno
Nieco więcej wiadomo na temat przyszłego rozkładu jazdy. Do roku 2028, w którym – zgodnie z wytycznymi Programu Kolej Plus – inwestycja powinna się zakończyć, UMWŁ planuje uruchomienie zintegrowanej oferty przewozowej z Łodzi przez Chorzew Siemkowice i Wieluń do Wieruszowa, ale także dalej w kierunku Kępna. – Województwo Łódzkie, zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym i wytycznymi naboru do Programu Kolej Plus, po wybudowaniu nowej infrastruktury kolejowej jest zobowiązane do uruchomienia i sfinansowania w przeciągu pięciu lat 8 par pociągów na dobę w relacji Łódź Kaliska – Wieluń, w tym jedna para będzie finansowana przez Partnera Gminę Wieluń – informuje UMWŁ.
Przedsięwzięcie będzie realizowane w uzgodnieniu z władzami sąsiedniego województwa wielkopolskiego, co pozwala mieć nadzieję na większą liczbę wydłużonych np. do Kępna pociągów międzyregionalnych. W przyszłości – jeśli województwo dolnośląskie zdecyduje się przywrócić ruch między Kępnem a Oleśnicą – może powstać alternatywny ciąg linii kolejowych Łódź – Wrocław.