Partnerzy serwisu:
Ogłoszenie płatne

Wielkopolskie: Umowy z przewoźnikami pozwolą na obsługę Kolej Plus

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-08-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

OGŁOSZENIE PŁATNE
Wielkopolskie: Umowy z przewoźnikami pozwolą na obsługę Kolej Plus
fot. Jan Jerszyński, lic. CC BY-SA 2.5Stacja w Gostyniu
Na przywrócenie przewozów po zamkniętych dziesięć lat temu odcinkach spalinowych w Wielkopolsce przyjdzie jeszcze poczekać. Województwo  wyklucza scenariusz wznowienia obsługi przed kompleksową modernizacją. Podpisano już komplet umów na studia dla programu Kolej Plus, zabezpieczono też odpowiednie umowy z przewoźnikami.

W 2011 r. Koleje Wielkopolskie przestały obsługiwać dwie niezelektryfikowane trasy regionalne: z Wągrowca do Rogoźna Wielkopolskiego i z Jarocina przez Gostyń i Kąkolewo do Leszna. Jedną z głównych przyczyn likwidacji kursów była niewystarczająca liczba pojazdów spalinowych, która w ostatnim okresie funkcjonowania połączeń prowadziła zresztą często do zastępowania pociągów autobusami zastępczymi. Od tamtego czasu minęła dekada, a województwo wyraźnie ustabilizowało sytuację taborową własnego przewoźnika. Mimo to do wznowienia przewozów nigdy nie doszło.

Wznowienie kursów bez wcześniejszej modernizacji jest wykluczone

Tymczasem oba odcinki wydają się potencjalnie atrakcyjne z punktu widzenia organizatora przewozów pasażerskich. Linia kolejowa nr 236 na odcinku Wągrowiec – Rogoźno mogłaby stanowić korytarz alternatywny dla mocno obciążonej trasy Wągrowiec – Poznań. Linia nr 360 Jarocin – Kąkolewo (gdzie łączy się z torem linii nr 14 w kierunku Leszna) prowadzi zaś przez centra sporych miejscowości, w tym Gostynia. Władze regionu zapewniają, że dostrzegają te atuty, więc zgłosiły projekty modernizacji obu wspomnianych tras (na odcinkach odpowiednio z Wągrowca do Rogoźna i dalej w stronę Czarnkowa oraz z Gostynia do Kąkolewa) do rządowego programu Kolej Plus. Umowy na prace studialne zostały podpisane najpierw dla linii kolejowych Międzychód-Szamotuły, Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec oraz Śrem – Czempiń, a w tym miesiącu również dla pozostałych dwóch projektów Gostyń – Kąkolewo i Turek – Konin.

– Warunkiem uruchomienia przewozów jest bowiem w pierwszej kolejności realizacja prac modernizacyjnych infrastruktury kolejowej – ocenia Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Jej dzisiejsze parametry nie pozwalają na prowadzenie ruchu z odpowiednią prędkością – twierdzi samorząd. Zwraca też uwagę, że czas przejazdu jest jednym z kluczowych czynników zachęcających pasażerów do wyboru kolei.

Są zapisy planu transportowego i odpowiednie kontrakty

Wobec dalszego prowadzenia procedur związanych z wyborem projektów do realizacji w ramach programu Kolej Plus władze województwa wielkopolskiego są bardzo ostrożne co do szacowania, kiedy przewozy mogłyby ostatecznie zostać wznowione. Podkreślają jednak, że plan reaktywacji ruchu znalazł swoje odbicie w dokumentach planistycznych. – Zgodnie z aktualizacją Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa wielkopolskiego z listopada 2020 r. wspomniane odcinki zostały uwzględnione w wykazie linii komunikacyjnych, na których województwo planuje realizować przewozy pasażerskie – usłyszeliśmy.

Choć nie wynika to jednoznacznie z ich treści, zakładane otwarcie tras zostało też według relacji UMWW uwzględnione przy konstruowaniu zawartych pod koniec zeszłego roku umów wieloletnich z Kolejami Wielkopolskimi i Polregio. – Na poszczególne lata świadczenia usługi została zamówiona stosowna wielkość pracy eksploatacyjnej, natomiast linie komunikacyjne, na których operatorzy będą realizowali przewozy, będą ustalane corocznie – poinformował nas Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Jaki tabor kupuje Wielkopolska?

Tabor i technika

Jaki tabor kupuje Wielkopolska?

Jakub Rösler 21 czerwca 2023

Wielkopolska kupuje nowe EZT

Tabor i technika

Wielkopolska kupuje nowe EZT

Jakub Rösler 20 czerwca 2023

Wielkopolska z umową na nowe Elfy 2

Tabor i technika

Wielkopolska z umową na nowe Elfy 2

Jakub Rösler 17 stycznia 2023

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Jaki tabor kupuje Wielkopolska?

Tabor i technika

Jaki tabor kupuje Wielkopolska?

Jakub Rösler 21 czerwca 2023

Wielkopolska kupuje nowe EZT

Tabor i technika

Wielkopolska kupuje nowe EZT

Jakub Rösler 20 czerwca 2023

Wielkopolska z umową na nowe Elfy 2

Tabor i technika

Wielkopolska z umową na nowe Elfy 2

Jakub Rösler 17 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5