Partnerzy serwisu:
Pasażer

Wielkopolskie szynobusy najbardziej awaryjne w Europie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-05-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza, 23 maja 2011

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Wielkopolskie szynobusy najbardziej awaryjne w Europie
„Gazeta Wyborcza” pyta, dlaczego wielkopolskie szynobusy wciąż się psują. Niemal połowa z 22 pojazdów czeka na naprawę. Zdaniem władz województwa szynobusy już się zużyły. Eksperci twierdzą, że to niemożliwe.

Plaga awarii wielkopolskich szynobusów, które wożą pasażerów m.in. z Poznania do Wolsztyna i Wągrowca oraz na niektórych liniach wokół Leszna i Piły, rozpoczęła się z początkiem tego roku. Najczęstszą usterką jest niesprawna klimatyzacja lub układ hamulcowy.

Z 22 pojazdów sprawnych jest zazwyczaj od 10 do 14. Według prof. Marka Sitarza z Politechniki Śląskiej na 10 pojazdów może się zepsuć jeden, ewentualnie dwa, ale nie połowa. Jego zdniem w całej Europie nie ma podobnego przypadku. Wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak odpiera te zarzuty. W jego opinii przyczyną może być też wiek szynobusów: - Są już mocno wyeksploatowane, mają spore przebiegi. Wiadomo, że nie będą działać jak szwajcarskie zegarki – powiedział „Gazecie wyborczej.

„Gazeta” zauważa jednak, że najstarszych 9 szynobusów produkcji ZNTK Poznań zostało dostarczonych w 2002 roku, a pozostałe, produkcji PESY Bydgoszcz są jeszcze młodsze. Tymczasem ich żywotność to 30 lat. Jak zaznacza prof. Sitarz, 10-letni szynobus to jeszcze młody pojazd. Jego zdaniem powodem częstych awarii mogą być: wadliwa konstrukcja, fatalny stan torów albo złe serwisowanie.

Zarzuty o wadliwą konstrukcję stanowczo odrzuca Zbigniew Wojciechowski z PESY. Twierdzi, że w pojazdach wyprodukowanych przez bydgoski zakład nie zostały wykryte żadne wady. W dodatku żadne inne województwo nie skarżyło się na nie. Wpływ na awaryjność składów mógł mieć fatalny stan torów. Linie do Wolsztyna i Wągrowca należały do jednych z najgorszych w województwie, ale w tym roku ma się to zmienić, gdyż rozpoczął się ich remont. Jeśli chodzi o serwisowanie, to ostatnio zaszły w tym względzie istotne zmiany. Do niedawna pojazdy obsługiwane były przez Przewozy Regionalne, ale od jakiegoś czasu ich serwisem zajmuje się spółka Koleje Wielkopolskie.

Więcej

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5