Jesienią tego roku Zarząd Średzkiej Kolei Powiatowej z przyczyn finansowych był zmuszony odwołać kursowanie pociągów rozkładowych. Nadal jednak uruchamiane są przejazdy okolicznościowe. Ponadto lokalne samorządy zadeklarowały kilkuletnie wsparcie na rzecz rewitalizacji infrastruktury kolei.
Wstrzymanie przewozów na jesień
Położona na terenie powiatu średzkiego kolej wąskotorowa jako jedna z niewielu może poszczycić się czynnym parowozem, który regularnie prowadzi ogólnodostępne pociągi. Dlatego niepokojącą informacją było odwołanie połączeń rozkładowych zaplanowanych na październik i listopad tego roku. W opublikowanym oświadczeniu Zarządu Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana” poinformowano, że zostały one odwołane przyczyn finansowanych. Jak wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Arkadiusz Kaczmarek, prezes stowarzyszenia, powyższa sytuacja wynikała z umowy na realizację zadania publicznego polegającego na uruchamianiu pociągów, zawartej z Powiatem Średzkim. Obejmowała ona okres od maja do sierpnia. - Pomimo tego, iż w tym roku przewieźliśmy bardzo wielu pasażerów, a co za tym idzie dochody były na stosunkowo dobrym poziomie, powyższa umowa na realizację zadania publicznego obligowała nas do wydatkowania zarobionych środków do końca sierpnia br. Podsumowując we wrześniu zostaliśmy praktycznie bez środków pozwalających zarówno prowadzić przewozy, jak i utrzymać cały majątek. W prawdzie realizowaliśmy jeszcze we wrześniu weekendowy rozkład jazdy, jednak frekwencja była mniejsza niż w wakacje i nie gwarantowała pokrycia wydatków. W konsekwencji musieliśmy podjąć decyzję o zawieszeniu działalności – wyjaśnia.
Należy zauważyć, że pomimo wstrzymania realizacji rozkładu jazdy, po infrastrukturze Średzkiej Kolei Powiatowej, ruch nie zamarł. Zarządca uruchomił przejazdy okolicznościowe 11 listopada, kolejne zostały zaplanowane na 7 i 8 grudnia z okazji Mikołajek. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej i profilu na Facebooku zarządcy wąskotorówki.
Rewitalizacja ze środków samorządów lokalnych
Zasadniczym problemem dla Towarzystwa Przyjaciół Średzkiej Kolejki „Bana” jest stan infrastruktury. Podobnie jak w przypadku wielu innych kolei wąskotorowych, wymaga ona niezbędnych napraw i wymiany zużytych elementów.
Jak informuje Arkadiusz Kaczmarek, jest realna szansa na rewitalizację Średzkiej Kolei Powiatowej. Będzie to możliwe dzięki zaangażowaniu samorządów lokalnych - wspomnianego Powiatu Średzkiego oraz gmin: Środa Wielkopolska i Zaniemyśl. Wszystkie zgodnie wpisały do projektów budżetów na rok 2020 znaczące środki finansowe na rewitalizację wąskotorówki. Zadeklarowały również wsparcie na niezbędne inwestycje, których realizacja potrwa kilka lat.
Na przyszły rok zaplanowano początek procesu stopniowej rewitalizacji. - Na początek obejmie on wymianę górnej izolacji na wiadukcie nad linią kolejową nr 272 Poznań-Kluczbork, a także kompleksową naprawę około 1km torowiska – wylicza prezes Towarzystwa.
600 m szyn od PKP PLK
Dobrą wiadomością jest wsparcie materiałowe od PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak poinformowała na swoich stronach internetowych spółka, przekazano Towarzystwu 600 metrów szyn o wartości prawie 30 tys. zł. Trafią one na odcinek w Polwicy koło Zaniemyśla. Informację potwierdza nasz rozmówca. - Jest to na pewno pewien symboliczny krok do przodu. Jesteśmy wdzięczni PKP PLK za tę pomoc, gdyż wybrany punkt w miejscowości Polwica rzeczywiście jest tragiczny. W chwili obecnej o dalsze wsparcie materiałowe wystąpił Powiat Średzki. We wniosku zawarto potrzebę pozyskania około 6 km szyn. Taka ilość byłaby przełomem jeśli chodzi o pomoc centralną. Póki co samorząd nie otrzymał odpowiedzi, bardzo liczymy jednak, iż będzie ona pozytywna - podkreśla Arkadiusz Kaczmarek.
Postępuje naprawa drugiego parowozu
Zarządca Średzkiej Kolei Powiatowej dąży, aby zgodnie z obowiązującą w tym miejscu tradycją, większość przejazdów była realizowana trakcją parową. Przy jednym sprawnym parowozie PX48-1756 może być to problematyczne. Dlatego podjęto starania w kierunku posiadania kolejnej sprawnej jednostki tego typu. - W dalszym ciągu prowadzimy naprawę parowozu Px48-1920. W chwili obecnej finalizujemy produkcję obręczy do kół, które wykonuje dla nas huta z RPA. Naprawiany jest osprzęt kotła, a sam kocioł jest już po rewizji wewnętrznej – informuje Arkadiusz Kaczmarek.
Potrzeba rozwiązań systemowych
Jak podkreśla, Średzka Kolej Powiatowa może funkcjonować dzięki zaangażowaniu „ludzi lokalnych”. W ocenie naszego rozmówcy, brakuje systemowego wsparcia kolei wąskotorowych jako zabytków techniki. - Rewitalizacja tego typu obiektów powinna być wsparta przez budżet państwa, podobnie jak wspiera się różne zabytki architektury. Obecnie trwa tzw. „moda” na przejazdy zabytkowymi kolejkami, co widać we wzroście pasażerów. Niestety nie widzę woli politycznej, żeby systemowo ten problem rozwiązać – kończy Arkadiusz Kaczmarek.