Nadchodząca marcowa korekta rozkładu jazdy pociągów, która wejdzie w życie 13 marca, przyniesie spore zmiany dla podróżujących pomiędzy Poznaniem a Zbąszynkiem. Duże ograniczenia w ruchu pociągów regionalnych będą wynikać z równoczesnego prowadzenia dwóch inwestycji na styku linii kolejowych i dróg. Wiadukty nad torami powstaną w Poznaniu i w Plewiskach.
Spore zmiany w obsłudze magistrali E20 pomiędzy Poznaniem a Zbąszynkiem zapowiedział niedawno wielkopolski samorząd regionalny. Województwo poinformowało, że w związku z inwestycją miasta Poznań dotyczącą budowy zintegrowanego węzła transportowego znacząco ograniczona będzie przepustowość linii kolejowej nr 3, co będzie się wiązać z koniecznością odwołania wszystkich pociągów Polregio z PoznaniaGłównego do Zielonej Góry. Mniej będzie też kursów Kolei Wielkopolskich na trasie włączonej w system Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Początek jeszcze jednej inwestycji kolejowo-drogowej
Jak potwierdza zarządca infrastruktury, od 28 marca ruch na odcinku Poznań Główny – Palędzie będzie prowadzony tylko po jednym torze. Przez okres budowy dwupoziomowego skrzyżowania drogowo-kolejowego w poznańskiej dzielnicy Junikowo kursowanie pociągów nie będzie jednak wstrzymane całkowicie, a sposób organizacji inwestycji miejskiej został uzgodniony z PKP PLK. Budowa wiaduktu nie będzie jednak jedyną przyczyną zmian w organizacji ruchu.
Aby nie powodować utrudnień w innym, dodatkowym terminie, równocześnie mają rozpocząć się bowiem zasadnicze prace przy budowie wiaduktu drogowego w ciągu ul. Kolejowej w leżących na terenie aglomeracji poznańskiej Plewiskach. – Bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpi obecny przejazd kolejowo-drogowy. Wiadukt podniesie poziom bezpieczeństwa i usprawni przejazdy drogą łączącą Plewiska i Skórzewo – mówi Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Nowy wiadukt za 18,5 mln zł
– Inwestycja planowana jest do połowy 2023 r. – informuje nasz rozmówca. Prace zlecane wspólnie przez PKP PLK oraz gminę Komorniki potrwają więc o kilka miesięcy dłużej niż te realizowane przez miasto Poznań. Koszt robót w Plewiskach sięgnie ok. 18,5 mln zł, a część środków pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Prace w Plewiskach są częścią ogólnopolskiego tzw. programu przejazdowego prowadzonego przez PLK wspólnie z samorządami. W obecnym, trzecim już etapie przedsięwzięcia spółka skupia się na zastępowaniu skrzyżowań jednopoziomowych wiaduktami, co dzieje się przede wszystkim na głównych liniach kolejowych. – Realizacja projektu zaplanowana jest do końca 2023 r. – usłyszeliśmy w Polskich Liniach Kolejowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.