Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Wielkopolskie problemy Pesy. Nie będzie nowych Linków, Elfy 2 mocno opóźnione

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
08-01-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Wielkopolskie problemy Pesy. Nie będzie nowych Linków, Elfy 2 mocno opóźnione
Fot. Koleje Wielkopolskie
Koleje Wielkopolskie niemal rok czekały aż Pesa podpisze umowę na dostawę czterech nowych pociągów spalinowych. Producent ostatecznie zrezygnował z kontraktu. To nie ostatnia zła wiadomość dla pasażerów w regionie – mocno opóźni się dostawa dziesięciu pociągów Elf 2, a na dostawę pięciu kolejnych jeszcze nie podpisano nawet umowy.

Jedenaście miesięcy temu Koleje Wielkopolskie rozstrzygnęły przetarg na dostawę czterech spalinowych zespołów trakcyjnych. To było zresztą drugie postępowanie w tej sprawie – w pierwszym producenci przekroczyli kosztorys. Przetarg wygrała Pesa, ale nie spieszyła się z podpisaniem umowy. Już w sierpniu, gdy mijało pół roku, przewoźnik nie krył oburzenia postawą producenta.

Nie będzie Linków 

Duża cierpliwość, którą wykazały się KW, nie opłaciła się – Pesa ostatecznie zrezygnowała z podpisania umowy. – Pesa odmówiła podpisania umowy i utraciła wadium – poinformował "Rynek Kolejowy" Włodzimierz Wilkanowicz, prezes KW.

Pesa zapewnia, że nie miała zamiaru zwodzić klienta. – Prawie do samego końca byliśmy przekonani, że zrealizujemy kontrakt dla KW. Przedłużanie wadium wynikało z trwających negocjacji z dostawcami głównych komponentów do budowy pociągów oraz naszą ówczesna sytuacją – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Maciej Maciejewski, zastępca dyrektora sprzedaży rynku kolejowego w Pesie.

– Niestety nie jesteśmy w stanie podjąć się realizacji zamówienia w przewidzianym umową terminie ze względu na obecne obłożenie produkcji, dlatego finalnie zdecydowaliśmy się nie podpisywać umowy – przyznaje Maciejewski. Chodzi o pozyskane w międzyczasie zlecenia i czas niezbędny do zamówienia wszystkich komponentów. Z powodu zeszłorocznych problemów Pesa wypadła z kolejek zakupowych.

Ponieważ zakupy się nie udały, Koleje Wielkopolskie zapewniły sobie tabor w inny sposób; już w ubiegłym roku dzierżawiły cztery spalinowe zespoły trakcyjne od Arrivy. Niedawno przewoźnik ten wygrał postępowanie na zapewnienie KW pojazdów aż do końca 2019 roku.

Kolejna umowa czeka – z samorządem. Tym razem podpiszą? 

To niejedyna umowa na pociągi dla Wielkopolski, która jest w zawieszeniu. W listopadzie Województwo Wielkopolskie rozstrzygnęło przetarg na zakup pięciu pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją na dwie kolejne jednostki do obsługi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. O zamówienie ubiegało się trzech producentów. Zwycięzcą zostało konsorcjum Pesa i ZNTK Mińsk Mazowiecki, które pokonało konkurencję ceną i terminami dostaw.

Tej umowy również nie podpisano, ale Maciej Grześkowiak, szef komunikacji w Pesie zapewnił "Rynek Kolejowy", że producent dąży do jej podpisania, i to jeszcze przed końcem stycznia. Jej wartość ma wynieść 178,2 mln zł brutto, a dostawa pierwszych dwóch pojazdów ma się odbyć w ciągu 480 dni od podpisania umowy, a kolejnych dwóch – w ciągu 540 dni od podpisania umowy. Wielkopolska ma już dofinansowanie na ten zakup.

Produkcja dziesięciu Elfów mocno spóźniona

Wielkopolska to region, który oprócz Górnego Śląska prawdopodobnie najmocniej odczuł zeszłoroczne problemy Pesy. Na styczeń 2019 roku planowana była bowiem dostawa pierwszego, a na luty – dziewięciu kolejnych pociągów Elf 2 dla Urzędu Marszałkowskiego województwa. Umowa w tej sprawie została podpisana jeszcze w sierpniu 2017 roku a pociągi mają się wyróżniać m. in. atrakcyjnym... zapachem.

Realizacja kontraktu, podobnie jak umowy dla Kolei Śląskich, jest opóźniona i dostawa składów w terminie jest nierealna. – Opóźnienia to konsekwencja trudniejszego okresu z początku ubiegłego roku, mieliśmy wtedy problemy, brakowało środków na produkcję. Teraz sytuacja jest stabilna, firma ma płynność, zamówione komponenty i podzespoły są sukcesywnie dostarczane, a produkcja jest w toku – informuje Maciej Grześkowiak. Tymczasem, jak podaje "Gazeta Wyborcza", w pociągach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej już teraz jest duży tłok i nowe składy bardzo by się przydały.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Lokomotywa wodorowa Pesy dopuszczona do ruchu

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy dopuszczona do ruchu

Jakub Madrjas 06 czerwca 2023

Pesa RegioFox na Rail Business Days w Ostrawie [zdjęcia]

Fotorelacje

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Lokomotywa wodorowa Pesy dopuszczona do ruchu

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy dopuszczona do ruchu

Jakub Madrjas 06 czerwca 2023

Pesa RegioFox na Rail Business Days w Ostrawie [zdjęcia]

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5