Województwo wielkopolskie uzyskało dofinansowanie na zakup czterech 5-członowych pociągów w ramach pierwszego naboru do programu inwestycji strategicznych, znanego też jako Polski Ład. Mimo tego, że wyniki pierwszego naboru poznaliśmy jesienią, przetargu na pociągi nadal nie ma. Kiedy więc zostanie on rozpisany?
Ogromnym reformom podatkowym znanym szerzej jako Polski Ład, towarzyszy komponent inwestycyjny, który ma zrekompensować poszczególnym samorządom utratę finansów z racji zmian w podatkach. Do tej pory przeprowadzono dwa “duże” nabory, których wyniki poznaliśmy odpowiednio z końcem października ubiegłego roku, a także pod koniec maja bieżącego roku. W obu naborach nie było zbyt wielu projektów dotyczących taboru kolejowego.
Wyniki znane od ponad 8 miesięcy, a przetargu wciąż nie ma
W pierwszej edycji dofinansowanie otrzymał tylko
projekt autorstwa województwa wielkopolskiego, dotyczący zakupu czterech 5-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
W drugim naborze fundusze na zakup nowych pociągów otrzymały samorządy województw pomorskiego, kujawsko-pomorskiego oraz łódzkiego. O tym, że dofinansowaniem objęte zostaną trzy ostatnie projekty dowiedzieliśmy się stosunkowo niedawno, nie dziwi więc jak na razie brak postępowań przetargowych na zakup nowych składów. Natomiast od momentu ogłoszenia dofinansowania do zakupu wielkopolskich pociągów minęło już ponad 8 miesięcy, a przetargu w tej sprawie wciąż nie ma. Kiedy więc zostanie ogłoszony?
– Wszczęcie postępowania przetargowego na zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach projektu pn. „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w województwie wielkopolskim poprzez zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego” dofinansowanego ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych planowane jest na początku trzeciego kwartału br. Zgodnie z Uchwałą nr 87/2022 Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 2022 r. zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, termin ogłoszenia postępowania zakupowego mającego na celu wyłonienie wykonawcy inwestycji został wydłużony do 9 miesięcy od dnia udostępnienia przez Bank Gospodarstwa Krajowego wnioskodawcy wstępnej promesy i mija w połowie sierpnia br. – przekazał nam wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak.
Wielkopolska nadal chce kupić cztery 5-członowe jednostki
Ostatnie miesiące przyniosły także znaczne wzrosty cen, co ma przełożenie także na rynek taboru kolejowego. Nowe pociągi są droższe, natomiast rządowe dofinansowanie pozostanie w niezmienionej kwocie. Czy oznacza to więc, że Wielkopolska kupi mniej pociągów lub będą one krótsze, a więc jednocześnie tańsze?
– Sytuacja dotycząca zakresu rzeczowego projektu nie uległa zmianie. Przewidywana wstępnie wartość inwestycji została zweryfikowana na etapie rozeznania rynku w zakresie wartości szacunkowej zamówienia, w wyniku czego w budżecie Województwa Wielkopolskiego zostały zabezpieczone dodatkowe środki finansowe na jej realizację – przekazał nam Wojciech Jankowiak.
Na ograniczenie swoich chęci zakupowych zdecydowało się natomiast województwo kujawsko-pomorskie,
które kupi mniej pociągów niż zapowiadano.Pociągi wspomogą Poznańską Kolej Metropolitalną
Nowe pociągi będą kursować w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, a wykorzystywać je będzie samorządowa spółka powołana przez województwo, a więc Koleje Wielkopolskie. Nowe składy będą zapewne zbliżone do pojemności oferowanej przez już posiadane przez województwo Elfy 2, któych region ma łącznie 15.