Samorząd województwa wielkopolskiego zleci niebawem naprawę poziomu P5 jednego z szynobusów rodziny RegioTramp wyprodukowanego 16 lat temu przez praktycznie niedziałające już Poznańskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. Władze regionu zapewniają też, że nadal zainteresowane są reaktywacją linii Leszno – Głogów. Tam najmniejsze autobusy szynowe nie będą kursować.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w ostatnim czasie zmienił nieco przydział swoich szynobusów z rodziny RegioTramp. Powiększeniu uległa tym samym flota eksploatowana przez własną spółkę samorządu – Koleje Wielkopolskie, która rozpoczęła eksploatację pojazdów użytkowanych wcześniej przez Przewozy Regionalne (Polregio). Wojewódzki przewoźnik od niedawna ponownie użytkuje pojazdy serii SA105 produkcji ZNTK Poznań.
SA105 będą wykorzystywane w węźle Leszno – Spalinowe pojazdy kolejowe SA105-001 i SA105-002 stanowiące własność województwa zostały 8 maja tego roku przekazane przewoźnikowi Koleje Wielkopolskie – potwierdza Henryk Szczefanowicz, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Zmiana użytkownika wynika ze zwiększonych potrzeb taborowych spółki Koleje Wielkopolskie w zakresie pojazdów spalinowych – tłumaczy.
Zapowiada także, że jeden z delegowanych właśnie do KW szynobusów będzie w najbliższym czasie poddawany remontowi. – Na przełomie 2018 i 2019 r. planowane jest wykonanie czynności piątego poziomu utrzymania (naprawy głównej) autobusu szynowego SA105-001 – mówi. Docelowo pojazd będzie kursował głównie na liniach Leszno – Wolsztyn – Zbąszynek i Leszno – Ostrów Wielkopolski.
Wznowienie przewozów do Wschowy uzależnione od remontu infrastrukturyWśród tras, na których eksploatowane mają być szynobusy serii SA105, przedstawiciel samorządu nie wymienia odcinka linii kolejowej nr 14 Leszno – Wschowa – Głogów. Zapewnia przy tym jednak, że plany wznowienia tam pasażerskiego ruchu kolejowego, o których
pisaliśmy na naszych łamach w lipcu, pozostają aktualne. – Ostateczna decyzja w tej sprawie uzależniona jest od realizacji przez zarządcę infrastruktury prac mających na celu zagwarantowanie oczekiwanych standardów technicznych przedmiotowego odcinka wraz z infrastrukturą do obsługi ruchu pasażerskiego – zaznacza przy tym Henryk Szczefanowicz.
Dwa autobusy szynowe serii SA105 obsługują lokalne linie w Wielkopolsce od 1 sierpnia 2002 r. Wówczas niewielkie szynobusy wyruszyły na trasy Poznań – Wągrowiec i Poznań – Grodzisk Wielkopolski. 1 czerwca 2011 r. egzemplarz oznaczony numerem 001 trafił do Kolei Wielkopolskich, jednak w 2015 r. przekazano go ponownie Przewozom Regionalnym. Wówczas zakładano, że dzierżawa pojazdu przez PR potrwa pięć lat.