Województwo wielkopolskie zmienia decyzję dotyczącą linii obsługiwanych obecnie przez Polregio. Ich obsługa miała zostać powierzona (prawdopodobnie PR) na okres dwóch lat; będzie to jednak maksymalny, dziesięcioletni okres.
W październiku ubiegłego roku Województwo Wielkopolskie opublikowało
ogłoszenie o zamiarze zawarcia bez przetargu dwuletniej umowy na usługi publicznego transportu kolejowego. Nie podano tego wprost, ale najprawdopodobniej chodzi o linie obsługiwane przez Polregio. Zamówienie zaplanowano bowiem na okres od 13 grudnia, a właśnie wtedy kończy się umowa z PR. Kontrakt drugiego przewoźnika, czyli Kolei Wielkopolskich, będzie jeszcze ważny przez kilka lat.
Niespodziewanie kilka dni temu do unijnego biuletynu zamówień publicznych trafiła aktualizacja tego ogłoszenia. Zmieniono w nim jedną, kluczową rzecz: zamówienie ma zostać udzielone na okres 120 miesięcy, a nie 24 miesięcy, jak pierwotnie. 10 lat to maksymalny okres umów, które można zawierać w okresie przejściowym IV Pakietu Kolejowego, który ma otworzyć rynek usług przewozu pasażerów.
Warto zaznaczyć, że nie musi to oznacza przedłużenia na dziesięć lat obecnej umowy z Polregio. Samorząd nie wskazał w ogłoszeniu przewoźnika, któremu chce udzielić zamówienia (mogłyby to być - teoretycznie - także Koleje Wielkopolskie). Co bardziej istotne, zastrzegł że zamówienie może zmniejszyć lub podzielić pomiędzy różne podmioty.
Nie znamy jeszcze przyczyn wprowadzenia tak istotnego wydłużenia planowanej umowy przewozowej. Wciąż ważność zachowuje ogłoszenie o
planowanym przetargu na obsługę części linii w województwie w okresie od 12 grudnia 2021 do połowy grudnia 2024 roku. Miał on być przetarciem przed wielkim przetargiem na obsługę całej kolei w województwie od 2025 roku. Te plany stają jednak właśnie przed znakiem zapytania.