NUMER 06/2022
NUMER 06/2022
Temat numeru:
Logistyka między Polską a Ukrainą
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Wielkopolska z większym dofinansowaniem na pociągi. Za pomoc uchodźcom

| Jakub Madrjas 04.08.2022 1,2k

Wielkopolska z większym dofinansowaniem na pociągi. Za pomoc uchodźcom
Fot. Pesa
Samorząd województwa wielkopolskiego i CUPT podpisały aneks do umowy na dofinansowanie zakupu pociągów Pesa Elf. Do kasy województwa wróci 14 mln zł – jako rekompensata za szeroką skalę pomocy uchodźcom z Ukrainy.
W lutym 2021 roku Samorząd Województwa Wielkopolskiego odebrał ostatni z pięciu zamówionych nowoczesnych pojazdów pięcioczłonowych Pesa Elf II w ramach realizowanego projektu unijnego zatytułowanego „Zakup taboru dla aglomeracyjnych kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”. Zakup tych najnowszej generacji elektrycznych zespołów trakcyjnych 48WEb został współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach POIŚ na lata 2014-2020 (działanie 5.2 „Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T”). Całkowita wartość projektu wyniosła prawie 127,5 mln zł, w tym dofinansowanie z Unii Europejskiej 48,75 mln zł.

Dodatkowe pieniądze za pomoc uchodźcom

Jak czytamy w komunikacie, ponieważ Samorząd Województwa Wielkopolskiego, jako beneficjent POIŚ 2014-2020, na szeroką skalę zaangażował się w pomoc dla uchodźców z Ukrainy m.in. poprzez organizację transportu i liczne ulgi w dostępie do przewozów kolejowych, zwiększono mu poziom dofinansowania kosztów kwalifikowalnych z 50 proc. do 64 proc. na zakup pociągów dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. W efekcie podpisany właśnie przez Wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka aneks z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zwiększa dofinansowanie projektu z 48,75 mln zł do 62,40 mln zł. A to oznacza, że zmniejszył się prawie o 14 mln zł wkład własny finansowany z budżetu samorządowej Wielkopolski.

– Mieszkankom i mieszkańcom ogarniętej straszliwą rosyjską napaścią, sąsiadującej z Polską Ukrainy, w tym dzieciom, kobietom i starcom, pomagaliśmy jako Wielkopolanie z potrzeby serca, biorąc też pod uwagę własne doświadczenia wojenne. Bo pamiętajmy, że nigdzie w Polsce okupacja hitlerowska z lat 1939-1945 nie była tak dokuczliwa i okrutna, jak właśnie w Wielkopolsce – powiedział Wojciech Jankowiak. – Nasze pociągi wiozły uchodźców z granicy, jedna ich część wysiadała w Krakowie, kolejna w Katowicach, Opolu czy Wrocławiu, a następni docierali do Poznania. Dlatego cieszy mnie decyzja instytucji zarządzającej unijnym Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, dzięki której do naszego budżetu powróci 13,65 mln zł. Środki te zostaną bowiem przeznaczone na kolejne inwestycje służące mieszkańcom Wielkopolski – podkreśla wicemarszałek nie deklarując jednak, czy będą to projekty kolejowe.

Przewoźnicy nie dostaną rekompensat szybko

Decyzja wydaje się o tyle ważna, że jak przekazało niedawno "Rynkowi Kolejowemu" Ministerstwo Infrastruktury, przewoźnicy będą musieli długo czekać na rekompensaty za pociągi dla uchodźców z Ukrainy. Czekamy na konieczne uzgodnienia z Komisją Europejską – tłumaczy nam Ministerstwo. Warto przypomnieć, że niedawno Centrum Unijnych Projektów Transportowych zwiększyło dofinansowanie projektów taborowych Kolei Dolnośląskich o 14 procent, tj. do poziomu 108,9 mln zł, ale nie łączono tego z kryzysem uchodźczym.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2022
NUMER 06/2022
Najnowszy numer Rynku Kolejowego poświęcony jest logistyce pomiędzy Polską a Ukrainą, a szczególnie palącemu problemowi przewozu zbóż. Czy kolej jest w stanie wywieźć zbiory ze „spichlerza Europy”? Oprócz tego piszemy m. in. o problemach kolei w sezonie wakacyjnym, układzie węzła kolejowego CPK i drugim torze WKD. W numerze prezentujemy też najnowszy raport ZDG TOR; nie brakuje również ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5