W zeszłym tygodniu informowaliśmy o przetargu na przewozy kolejowe, które rozpisało województwo wielkopolskie. Postępowanie obejmuje kilka relacji, które będą realizowane przez zwycięzcę przetargu. Jak tłumaczą nam przedstawiciele województwa, przetarg obejmuje w większości kursy, które obecnie realizują Polregio i Koleje Wielkopolskie.
W zeszłym tygodniu Wielkopolska
ogłosiła postępowanie na wybór przewoźnika, który będzie woził pasażerów na trasach z Poznania do Krzyża oraz Ostrowa Wielkopolskiego, a także na trasie z Gniezna do Jarocina i Krotoszyna po linii kolejowej 281. Pierwotnie przetarg miał być ogłoszony
w styczniu 2021 roku, lecz z powodu pandemii
został odłożony o prawie rok. Teraz został wreszcie ogłoszony, a my zapytaliśmy Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego o to, czy kursy ujęte w przetargu będą zupełnie nowymi, czy też będą to pociągi, które już teraz kursują po Wielkopolsce.
– W zakresie I Okresu Rozliczeniowego dotyczącego wykonywania przewozów od 13 marca do 10 grudnia 2022 r. będą to kursy, które już istnieją, lecz od 13 marca 2022 r. będą realizowane przez wykonawcę wyłonionego w ramach postępowania przetargowego. Do dnia 12 marca 2022 r. przedmiotowe kursy będą realizowane odpowiednio przez Polregio oraz Koleje Wielkopolskie, co zostało przewidziane podczas przekazywania zlecenia na RJ 2021/2022 ww. operatorom. W związku z powyższym obecni przewoźnicy nie otrzymają dodatkowych kursów – informuje nas Robert Pilarczyk, Dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.
Nowe kursy pojawią się od nowego, rocznego rozkładu jazdy 2022/2023 i będą to połączenia z Gniezna do Krotoszyna. Natomiast od rozkładu 2024/2025 uruchomione zostaną pociągi w relacji Gniezno – Września – Gniezno.
Czy w związku z przetargiem, obecni przewoźnicy, a więc Polregio i Koleje Wielkopolskie stracą część realizowanych przez siebie obecnie kursów?
– Obecni przewoźnicy nic nie stracą, ponieważ realizacja przez nich przedmiotowych przewozów została z wyprzedzeniem przewidziana do dnia 12 marca 2022 r. i takie zlecenie zostało do nich przekazane. W obowiązujących obecnie wieloletnich umowach przewoźnicy mają zagwarantowaną minimalną pracę eksploatacyjną, która będzie przez nich realizowana zgodnie z postanowieniami tychże umów. Natomiast linie komunikacyjne oraz konkretne połączenia są im zlecenia po zakończeniu prac nad projektem rocznego rozkładu jazdy pociągów – dodaje Dyrektor Pilarczyk.
Przetarg ma pozwolić zebrać samorządowi potrzebne doświadczenie, które zaprocentuje przy organizacji przetargu na całość przewozów pasażerskich w województwie w przyszłości. Wydaje się jednak, iż postępowaniem będą zainteresowani tylko obecni przewoźnicy, a więc Polregio oraz Koleje Wielkopolskie. Oferty w przetargu można składać do 1 lutego 2022 roku.