Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego będzie niebawem podejmował decyzje dotyczące możliwości organizacji połączeń pasażerskich do Międzychodu. Samorząd wraz z zainteresowanymi powiatami i gminami zlecił przygotowanie opracowania, które ma wskazać m.in. liczbę potencjalnych pasażerów. Pociągi osobowe przestały docierać do tego 10-tysięcznego miasta jeszcze w latach 90. zeszłego stulecia.
W zeszłym tygodniu
opisaliśmy na naszych łamach sprawę domniemanego zderzenia samochodu z pociągiem w wielkopolskich Pniewach. Choć informacja o incydencie pojawiła się w mediach, sytuacja ta nie mogła mieć miejsca, bo linia kolejowa nr 363 pomiędzy Rokietnicą a Międzychodem jest od lat nieprzejezdna. Jak wskazywały jednak Polskie Koleje Państwowe, istnieje realna szansa na przywrócenie jej przejezdności, w związku z czym zarządca nieczynnej infrastruktury postuluje zachowanie możliwości wjazdu na trasę do Międzychodu i Skwierzyny w Rokietnicy.
UMWW współtworzy analizę zapotrzebowania na połączenia kolejoweInformacje te potwierdza Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. – Na podstawie umowy zawartej pomiędzy województwem wielkopolskim, powiatami międzychodzkim i szamotulskim oraz gminą Międzychód opracowywana jest diagnoza społecznego zapotrzebowania na usługi pasażerskiego transportu kolejowego na liniach kolejowych nr 363 Rokietnica – Międzychód oraz 368 Szamotuły – Międzychód i ewentualnego wykorzystania linii do przewozów kolejowych – powiedział Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. Możliwe więc, że pociągi kursowałyby także na trasie do Szamotuł, która również jest obecnie na znaczącym odcinku nieprzejezdna.
– Jako kluczowe elementy przedmiotowego opracowania należy wskazać punkty takie jak prognoza wymiany pasażerów, analiza ryzyka dla realizacji inwestycji oraz rekomendacje wykonawcy do ewentualnych dalszych działań – ocenia nasz rozmówca. O planach przygotowania dokumentu
informowaliśmy na naszych łamach już w lipcu. Wówczas niejasne było jednak stanowisko UMWW wobec inicjatywy lokalnych samorządów.
Czy są racjonalne przesłanki do podjęcia znaczącej inwestycji? Wojciech Jankowiak tłumaczy, że władze regionu uznały, że „wsparciem procesu decyzyjnego co do wymaganej gruntownej modernizacji linii i potencjalnego objęcia organizacją przewozów pasażerskich któregoś ze wskazanych połączeń będzie wspólne z zainteresowanymi samorządami opracowanie stosownej analizy, która wskazywać będzie racjonalne przesłanki lub też ich brak dla dalszych działań związanych z tym zagadnieniem”. – Dokumentacja ta jest w końcowej fazie opracowania. Zakończenie opracowania planowane jest w najbliższym czasie – zapowiada wicemarszałek.
Ruch pasażerski na trasie z Międzychodu do Szamotuł został zamknięty w maju 1995 r., a do Rokietnicy – w 1999 r. Od tego czasu przeszło 10-tysięczne miasto pozostaje odcięte od pasażerskiej sieci kolejowej. Przewozy świadczy tam PKS Gorzów Wielkopolski, oferując m.in. sześć par kursów do Poznania, z czego cztery kursujące we wszystkie dni tygodnia (za wyjątkiem świąt).