Do 10 stycznia można składać oferty w przetargu PKP PLK na rozbudowę newralgicznego fragmentu linii 354. Między stacją Oborniki Wielkopolskie a posterunkiem odgałęźnym Oborniki Wielkopolskie Most ma zostać wybudowany brakujący drugi tor wraz z mostem przez Wartę. Zadanie będzie częścią Krajowego Planu Odbudowy, finansowaną ze środków unijnych.
Jednotorowy odcinek był dotychczas wąskim gardłem, ograniczającym przepustowość linii między Poznaniem a Obornikami. Budowa drugiego mostu na Warcie (o której mowa w tytule – choć w treści opisu przedmiotu zamówienia zakres prac opisano jako „rozbiórka części istniejącego i budowa nowego” mostu) oraz dodanie mijanki w Parkowie ma to zmienić. 2,5 roku temu, po podpisaniu umowy na projektowanie tej inwestycji, sygnalizowaliśmy już, że taki zakres nie jest wystarczający[https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/linia-do-pily-bedzie-drugi-tor-do-obornik-choc-potrzeby-sa-wieksze-108156.html] – kompleksowe rozwiązanie problemów z przepustowością na trasie Poznań – Piła wymagałoby budowy drugiego toru aż do stacji Dziembówko (od której do Piły Głównej znów biegną dwa tory).
Prace, które chce zamówić zarządca infrastruktury, obejmują fragment od km 25,408 do km 27,594, a także budowę mijanki Parkowo na dalszym odcinku w stronę Rogoźna (km 35,569 – 36,815). Po zakończeniu inwestycji posterunek odgałęźny Oborniki Wlkp. Most, jako zbędny, zostanie zlikwidowany. Nowa mijanka Parkowo będzie przystosowana do przyjmowania pociągów towarowych o długości do 750 m i wyposażona w komputerowe urządzenia sterowania oraz system kontroli niezajętości torów i rozjazdów. W Parkowie i na przystanku Oborniki Wlkp. Miasto przy dobudowanych torach powstaną nowe perony (pierwszy o długości 300 m, z przejściem podziemnym i windami, drugi – 200-metrowy, z dojściem w poziomie szyn i labiryntami).
Wykonawca będzie też musiał oddać do użytku trzy blokady liniowe dla szlaków: Wargowo – Oborniki, Oborniki – Parkowo i Parkowo – Rogoźno. W zakres zamówienia wchodzi ponadto modyfikacja układu torowego stacji Oborniki Wlkp. (budowa „trapezowego” przejścia rozjazdowego od strony Suchego Lasu), częściowa wymiana szyn, podkładów i rozjazdów, wzmocnienie i naprawa podtorza, remont wiaduktu, likwidacja i budowa przepustu oraz przebudowa 4 przejazdów.
Jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest cena. Szacowany czas inwestycji to 20 miesięcy. W połączeniu z terminem rozliczenia inwestycji wchodzących w skład
Krajowego Planu Odbudowy (sierpień 2026 r.) skłania to do pytań o ryzyko nierozliczenia części lub całości dofinansowania: aby dotrzymano tego terminu, roboty budowlane musiałyby rozpocząć się już teraz.