Jak informuje nas Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego, samorząd zdecydował już o realizacji trzech projektów w ramach programu Kolej Plus. Mowa o rewitalizacjach linii do Śremu, Międzychodu oraz Gostynia.
Województwo wielkopolskie
zgłosiło do programu Kolej Plus pięć projektów. Cztery z nich dotyczą rewitalizacji istniejących już linii kolejowych, natomiast jeden, dotyczący Turku, odnosi się do budowy zupełnie nowej linii kolejowej. Dla każdego z projektów wykonano wstępne studium planistyczno-prognostyczne, których niektóre zapisy poznaliśmy. W ubiegłych tygodniach analizowaliśmy i opisywaliśmy każdą z pięciu planowanych inwestycji, a więc rewitalizację linii kolejowych do
Śremu,
Międzychodu,
Gostynia oraz
Czarnkowa, a także
budowę nowego szlaku do Turku.
Trzy projekty zatwierdzoneW kwietniu
poznaliśmy listę rankingową projektów zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach programu Kolej+. Na liście znalazły się wszystkie wielkopolskie projekty, co oznacza, iż mogą one liczyć na rządowe dofinansowanie w wysokości maksimum 85% wydatków kwalifikowanych do każdego projektu. Jakie są więc dalsze decyzje wielkopolskiego samorządu odnośnie tego, które z projektów będą zrealizowane?
– Województwo wielkopolskie na dany moment potwierdziło wolę dalszego procedowania 3 wielkopolskich projektów. Mowa o rewitalizacjach linii kolejowych do Śremu, Międzychodu oraz Gostynia. Należy jednak zaznaczyć, że pozyskanie dofinansowania uwarunkowane jest podpisaniem przez Samorząd i PKP PLK umów o realizacji inwestycji – mówi nam Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.
Linie do Turku i Wągrowca pod znakiem zapytaniaPilarczyk dodaje też, iż kwestia realizacji dwóch pozostałych projektów, a więc rewitalizacji ciągu Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec oraz budowy nowej linii Konin – Turek pozostaje otwarta, lecz decyzje w tym zakresie jeszcze nie zapadły.
– W przypadku linii do Turku prowadzimy rozmowy z naszymi samorządowymi partnerami (powiatami oraz gminami) w sprawie finansowania inwestycji, a dokładniej sfinansowania wkładu własnego, który został określony w zasadach programu jako wydatki ponoszone na realizację projektu w kwocie stanowiącej co najmniej 15% udziału w wydatkach kwalifikowanych oraz wydatki niekwalifikowane z wyłączeniem podatku VAT od wydatków kwalifikowanych. W przypadku Czarnkowa czekamy natomiast na potwierdzenie informacji o tym, iż budżet całego programu Kolej+ zostanie podwojony i
rzeczywiście będzie wynosił 11 miliardów złotych – tłumaczy Robert Pilarczyk.
Dyrektor przekazał nam też, iż w przypadku trzech projektów skierowanych do realizacji (Gostyń, Śrem oraz Międzychód), umowa z PKP PLK potwierdzająca wolę realizacji tych inwestycji powinna zostać zawarta w przeciągu około miesiąca.