Województwo wielkopolskie właśnie ogłosiło przetarg na zakup czterech 5-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, których zakup w znacznej mierze będzie dofinansowany z Polskiego Ładu.
Województwo wielkopolskie jako jedyne
otrzymało dofinansowanie na tabor kolejowy w ramach pierwszej edycji Polskiego Ładu. Region uzyskał na to zadanie ponad 115 milionów złotych rządowych środków. Mimo tego, że samorząd dowiedział się o wynikach konkursu już w październiku zeszłego roku, to do tej pory przetargu nie ogłoszono. Teraz właśnie się to zmieniło, a nowe pociągi wejdą do użytku Kolei Wielkopolskich w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Cztery 5-członowe pociągi
Region chce zakupić cztery zupełnie nowe, 5-członowe jednostki elektryczne, o prędkości eksploatacyjnej ustalonej na minimum 160 km/h. Zgodnie z zapisami przetargowymi, pociągi mają pokonywać w ciągu doby co najmniej 600 kilometrów. Pociągi mają też mieć możliwość łączenia z tym samym modelem pojazdów w celu jazdy podwójnej.
Wnętrze pociągów ma mieć charakter wyłącznie 2 klasy, a składy mają zabierać na pokład co najmniej 240 pasażerów na miejscach siedzących, z czego maksymalnie 10 z nich ma być miejscami uchylnymi. Ponadto jednostki mają także pomieścić minimum 280 pasażerów podróżujących na stojąco. W pociągach znajdą się dwie toalety o obiegu zamkniętym, a także systemy ogrzewania oraz klimatyzacji.
Napęd nowych wielkopolskich jednostek stanowić będą asynchroniczne silniki, o łącznej mocy minimum 2000 kW. Zewnętrzne oraz wewnętrzne oświetlenie pociągów ma zostać wykonane w technologii LED. W pojazdach znajdą się także wysuwane stopnie przy drzwiach, które mają ułatwić wsiadanie oraz wysiadanie wszystkim pasażerom.
Podwójne fotele i przedział służbowy dla obsługi pociągów
W nowych elektrycznych zespołach trakcyjnych znajdą się także śmietniczki, umieszczone z boku podwójnych foteli stojących w rzędzie, jednak śmietniczki nie zostaną zamontowane na każdej parze foteli, lecz na co drugiej. Ponadto większe kosze znajdą się pod stoliczkami zamontowanymi na ścianie między fotelami ustawionymi naprzeciw siebie. W każdym członie, w obrębie jednego zestawu siedzeń ustawionych naprzeciw siebie, ma znaleźć się duży stół, z którego jednocześnie będą mogły korzystać wszystkie 4 osoby, podróżujące na omawianych siedzeniach. Fotele mają też mieć zamontowane uchylne stoliczki na tylnej części oparcia. W pociągach znajdą się także większe kosze, o pojemności minimum 15 litrów. Pasażerowie będą mogli też umieścić swoje bagaże na półkach bagażowych nad siedzeniami, a także skorzystać z wieszaków na ubrania.
W całym pociągu ma znaleźć się minimum 16 układów siedzeń naprzeciwległych (2+2). Każdy podwójny fotel ma mieć też przypisane jedno gniazdo elektryczne 230V, a także minimum jeden port USB 5V. Wykonawca ma zainstalować w pociągu także minimum 6 stojaków na rowery, które umożliwią ich przewóz w pozycji pionowej. Pociągi będą też przystosowane do podróży osób z niepełnosprawnościami. Co ciekawe, w obu końcach jednostek przewidziano także wydzielenie przedziału służbowego dla obsługi konduktorskiej, w ramach jednego zestawu siedzeń naprzeciw siebie. Miejsce to ma zostać oznaczone rozwijanym pasem z napisem Przedział Służbowy.
Będą też automaty biletowe
Na pokładzie każdego z pociągów znajdą się także 3 automaty biletowe, z czego 2 z możliwością płacenia wyłączenia kartą, a trzeci z możliwością płatności zarówno gotówką jak i kartą płatniczą. W przedsionkach znajdą się także cztery czytniki systemu PEKA. Pojazdy będą także wyposażone w defibrylatory AED.
Pociągi mają mieć po dwie pary podwójnych drzwi na stronę w każdym członie, a ponadto będą też wyposażone w system monitoringu wizyjnego, a także system informacji pasażerskiej oraz system zliczania pasażerów. Podróżni będą mogli też korzystać z systemu Wi-Fi.
Dostawy w maksymalnie 26 miesięcy
Wymagania eksploatacyjne, jakie postawiono przed wielkopolskimi pociągami to przeglądy P3 co 400000 kilometrów z tolerancją 5% w każdą ze stron lub też przeprowadzenie przeglądu P3 co 24 miesiące eksploatacji. Przegląd P4 ma być odbywany co minimum 1,2 miliona kilometrów lub też co 8 lat służby. Przegląd najwyższego poziomu, P5, ma być realizowany co najmniej co 3,6 miliona kilometrów lub też co 24 lata służby.
Dostawa nowych pociągów ma zostać zrealizowana w terminie maksymalnie 26 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy, jednak dwa pierwsze pojazdy muszą zostać dostarczone po maksymalnie 22 miesiącach od dnia podpisania umowy. Aby złożyć swoją ofertę w przetargu, wykonawca musi wykazać, że w ciągu trzech ostatnich lat wykonał dostawę co najmniej dwóch wieloczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości minimum 15 milionów złotych brutto za każdy pojazd. Zamawiający uznaje za wieloczłonowy taki pociąg, który ma co najmniej trzy człony.
Cena głównym kryterium wyboru
Oferty w postępowaniu można składać do 17 sierpnia bieżącego roku. Natomiast o wyborze najkorzystniejszej oferty zadecydują cena brutto – 60%, długość okresu gwarancji i rozszerzonej rękojmi za wady – 30%, a także masa eksploatacyjna w stanie gotowości do pracy – 10%.