Za kilka dni rozpocznie się remont linii kolejowej nr 281 pomiędzy Koźminem Wielkopolskim a Krotoszynem. Wpłynie on na ruch pociągów nie tylko na odcinku pomiędzy remontowanymi stacjami, ale również na trasie Krotoszyn – Milicz. Nie będą tam bowiem kursować pociągi Kolei Wielkopolskich.
Za kilka dni rozpocznie się remont linii kolejowej nr 281 na odcinku Koźmin Wielkopolski – Krotoszyn. W związku z tym wszystkie pociągi Kolei Wielkopolskich obsługujące trasę Jarocin – Koźmin – Krotoszyn zostaną zastąpione autobusami. Autobusy te zakończą bieg w Krotoszynie, choć w okresie normalnej organizacji ruchu Koleje Wielkopolskie utrzymują przewozy także na dalszym fragmencie Krotoszyn – Milicz.
Pociągów regionalnych będzie mniej
To krótki odcinek międzywojewódzki, na którym swoje połączenia uruchamiają obecnie zarówno KW, jak i Koleje Dolnośląskie (ponadto kursują tamtędy dwie pary pociągów PKP Intercity). Liczba kursów regionalnych wyraźnie się więc zmniejszy, bo KW nie obsłużą odcinka ani autobusami, ani pociągami. – Ze względu na brak możliwości podsyłu pojazdów do stacji Krotoszyn nie zostaną uruchomione połączenia kolejowe w kierunku stacji Milicz – mówi Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
PKP PLK zapowiadały, że remont potrwa do grudnia tego roku. Samorząd wojewódzki utrzymuje jednak, że podróżni będą musieli liczyć się z utrudnieniami również na początku przyszłego roku. – Prace prowadzone przez zarządcę infrastruktury na odcinku Koźmin – Krotoszyn trwać będą od 22 lipca 2024 r. do 6 kwietnia 2025 r. – usłyszeliśmy w UMWW.
Przez niemal rok oferta na pograniczu województw wielkopolskiego i dolnośląskiego będzie istotnie pogorszona. W związku z tym, że to KW realizują połączenia w godzinach popołudniowych, już od poniedziałku 22 lipca w rozkładzie jazdy powstaną bardzo duże przerwy pomiędzy kolejnymi odjazdami. Przykładowo pociąg Kolei Dolnośląskich odjedzie z Krotoszyna w kierunku Milicza o 9:31, a następnym kursem w tę stronę będzie dopiero IC „Łużyce” o 19:45. Chcący wysiąść na stacjach pośrednich Zduny i Cieszków będą mieli zaś do dyspozycji tylko kurs KD o 21:12. Alternatywą będą nieliczne autobusy MZK Krotoszyn, które jednak nie są włączone w kolejowy system taryfowy. Czas przejazdu jest przy tym wielokrotnie dłuższy, bo wynosi niespełna godzinę, podczas gdy podróż pociągiem trwa ok. kwadrans.
Kolejny rozkład roczny nie przyniesie poprawy oferty
Roboty mają przyczynić się do skrócenia czasu przejazdu z Krotoszyna do Koźmina o ok. 7 minut. Czy województwo wykorzysta nowe możliwości i zwiększy liczbę kursów? – Po zakończonych pracach modernizacyjnych dokonamy analizy możliwości poprawy oferty przewozowej zarówno w relacji Poznań Gł. – Krotoszyn, jak i Gniezno – Krotoszyn – zapewnia nasz rozmówca. Na ostateczną decyzję wpłyną możliwości taborowe przewoźnika i finansowe samorządu.
Zdecydowanej poprawy nie należy przy tym spodziewać się tuż po wznowieniu przewozów. – Na rozkład jazdy 2024/2025 ze względu na trwające przez pierwsze półrocze prace modernizacyjne nie zaplanowano zwiększenia liczby pociągów pomiędzy Poznaniem a Krotoszynem – stwierdza bowiem Robert Pilarczyk. Ewentualne dodatkowe kursy pojawią się więc nie wcześniej niż w grudniu przyszłego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.