Województwo wielkopolskie złożyło do Krajowego Planu Odbudowy tzw. “fiszkę projektową”, która dotyczy zakupu nowego taboru kolejowego. Region chciałby kupić co najmniej 20 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz kilkanaście sztuk jednostek wodorowych. Jeśli udałoby się zrealizować te plany, Wielkopolska byłaby pierwszym regionem w Polsce, gdzie kursowałyby pociągi wodorowe.
Istnieje coraz więcej przesłanek do tego, iż Krajowy Plan Odbudowy (KPO)
zostanie wkrótce zaakceptowany, a to pozwoli na odblokowanie wielu planów dotyczących inwestycji w transport publiczny, zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym. Samorządy mogły składać swoje uwagi i pomysły na to, jak chciałyby wykorzystać fundusze z KPO, więc o plany w tym zakresie zapytaliśmy władze województwa wielkopolskiego.
– Jako samorząd złożyliśmy też fiszkę projektową do Krajowego Planu Odbudowy, która opiewa na różne typy pociągów. Myślimy o zakupie co najmniej 20 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także kilkunastu pojazdach wodorowych. Na ten moment oczywiście nie wiemy czy projekt uzyska akceptację, ponieważ cały program jest nadal uzgadniany przez stronę rządową z KE, a wsparcie na tabor regionalny ze środków KPO będzie udzielane w ramach otwartego, konkurencyjnego postępowania konkursowego w formie grantów oraz w formie pożyczkowej – przekazał nam wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak.
Do tej pory w Polsce nikt nie używa pociągów wodorowych, a rynek tych pojazdów dopiero się rozwija. Aktualnie jedynym pociągiem, który jest w pełni wodorowy
jest jednostka wyprodukowana przez Alstom. Ten zespół trakcyjny można było zobaczyć na ostatnich
targach Trako w Gdańsku, jesienią 2021 roku. – Jest duża presja i nacisk na to, żeby odchodzić od silników Diesla z powodu ochrony środowiska i określonej polityki, która za tym stoi. Nie ukrywam, że my jako województwo także tego mocno doświadczamy, bo mamy otwarty duży kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym i na etapie negocjacji tego kredytu było wyraźnie powiedziane, że jeśli będziemy chcieli wykorzystać te środki na zakup pojazdów napędzanych silnikiem Diesla, to nie ma takiej możliwości – tłumaczy chęci zakupu pojazdów wodorowych marszałek Jankowiak.
Oczywiście do zakupu przez Wielkopolskę nowych pojazdów jeszcze daleka droga, lecz jak podkreśla Jankowiak, wodór jest przyszłością, także w segmencie transportu.