W połowie maja w urzędzie marszałkowskim w Poznaniu podpisana została z PKP PLK umowa o współpracy w zakresie opracowania studium wykonalności dla projektu budowy dwukilometrowego odcinka toru i mostu, po którym ten tor przekroczy Wartę w Obornikach Wielkopolskich.
Z pozoru niewielka inwestycja może znacznie poprawić warunki prowadzenia ruchu aglomeracyjnego między Obornikami Wielkopolskimi a Poznaniem. W tej chwili drugi tor od strony Poznania kończy się przy wjeździe do Obornik, a wąskim gardłem przed stacją jest jednotorowy most.
– Budowa drugiego toru z siecią trakcyjną planowana jest na ponad dwukilometrowym odcinku pomiędzy posterunkiem odgałęźnym Oborniki Wlkp. Most a stacją Oborniki Wlkp. Na Warcie powstanie most kolejowy, który zapewni dwutorowy ruch pociągów. Elementem inwestycji będzie też drugi peron na przystanku osobowym Oborniki Wlkp. Miasto. Ten nowy peron o długości 300 m będzie jednokrawędziowy i zlokalizowany zostanie przy nowym torze. Rozważana jest także budowa przejścia podziemnego wraz z windami – czytamy w komunikacie urzędu marszałkowskiego. W pierwszej kolejności chodzi o usprawnienie jazdy pociągów w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Część z tych pociągów skończy bieg właśnie w Obornikach Wielkopolskich. Przewidywany koszt opracowania studium wykonalności to 1 mln zł netto, a dofinansowanie ze strony województwa wyniesie 500 tys. zł.
W ramach środków z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 realizowana jest aktualnie modernizacja linii kolejowej nr 354 na odcinku Poznań Główny – Piła Główna. Realizowany wariant inwestycji zakłada niestety utrzymanie dotychczasowego jedno- i dwutorowego charakteru linii (dwa tory znajdują się na odcinku Poznań – granica miasta Oborniki Wielkopolskie oraz Piła – Dziembówek,
gdzie właśnie zakończono ich modernizację). Na łamach Rynku Kolejowego wskazywaliśmy, że taki wariant modernizacji
to poważny błąd.
PKP PLK w przyszłości chciałoby zapewnić środki na budowę mostu oraz toru w wysokości ok. 50 mln zł.