Czeski przewoźnik Leo Express przesłał do miejscowego regulatora rynku aż dziesięć wniosków o dostęp do tras kolejowych - krajowych i zagranicznych. Potencjalne opcje dotyczą zarówno połączeń krajowych, jak i międzynarodowych, w tym do Przemyśla i Warszawy.
Przewoźnicy kolejowi, którzy chcą uruchamiać pociągi bez dotacji, muszą składać specjalne wnioski do regulatorów transportu kolejowego w każdym kraju. Najszybciej takie dokumenty publikuje czeski Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře. Z jego strony dowiedzieliśmy się o zamiarach prywatnego przewoźnika Leo Express. Nowych wniosków jest aż dziesięć, wszystkie dotyczą okresu od grudnia 2024 roku. Są to trasy:
- Praga - Kraków - Warszawa
Jedna para dziennie, wyjazd z Pragi o 16:00, przyjazd do Warszawy o 1:11. Połączenie powrotne o 2:53 w nocy, przyjazd o 14:28. - Praga - Przemyśl
Jedna para dziennie. Odjazd 16:00 z Pragi, przyjazd do Przemyśla 1:05, powrót o 2:50, przyjazd do Pragi o 14:28. - Praga - Berlin-Gesundbrunnen
Pięć par dziennie - Praga - Pardubice - Brno
Cztery pary dziennie - Praga - Havlíčkův Brod - Brno
Cztery pary dziennie
Oprócz tego przewoźnik chciałby raz dziennie jeździć na trasach:
Praga - Frankfurt nad Menem, Praga - Ostseebad Binz (nadmorskie miasto w Niemczech) przez Berlin, Neusterlitz i Stralsund,
Praga - Ostseebad Binz przez Berlin i Eberswalde,
Koszyce - Kilonia (NIemcy),
Bohumín - Eberswalde (Niemcy),
Bratysława – Oostenda (Belgia n. Morzem Północnym).
Samo otrzymanie dostępu do tras nie zobowiązuje przewoźnika do uruchomienia połączeń. W obecnym układzie prawnym nie ma jednak innej możliwości, niż ogłosić z półtorarocznym wyprzedzeniem wszystkie swoje potencjalne plany, by nie zablokować sobie możliwości rozwoju.
Jeśli chodzi o tabor dla połączeń, to do Polski miałyby zostać skierowane posiadane przez przewoźnika i spolonizowane
jednostki Flirt, które już teraz jeżdżą do Krakowa. Na pozostałe trasy wpisano składy wagonowe o prędkości do 200 km/h. Leo Express wprawdzie
zrezygnował z zakupu chińskich Siriusów, ale po
przejęciu przez Renfe i CAF ma potencjalne możliwości pozyskania taboru czy finansowania.