Zmiana operatora linii z Londynu do Glasgow, Edynburga i Birmingham w ciągu trzech lat zaowocuje zwiększeniem liczby kursów, wymianą części taboru oraz wymianą pozostałych jednostek – donosi portal Rail Magazine. Nowy przewoźnik, Avanti West Coast, zobowiązał się także do obsługi dodatkowych stacji. Przejęcie obsługi linii od dotychczasowego operatora (Virgin Trains) nastąpi 8 grudnia.
W sierpniu bieżącego roku Departament Transportu zdecydował o wyborze przewoźnika obsługującego West Coast Main Line (London Euston – Mancherter – Liverpool – Glasgow z odgałęzieniami m. in. do Birmingham). Dwunastoletni (z możliwością przedłużenia o kolejne trzy lata) kontrakt przyznano West Coast Partnership, będącemu joint venture Trenitalii (włoska firma weszła na brytyjski rynek transportowy przed dwoma laty) oraz FirstGroup. Nowy operator przybierze nazwę Avanti West Coast.
Tabor do obsługi linii zostanie przejęty po Virgin Trains. Jest to 56 elektrycznych zespołów trakcyjnych Pendolino, w Wielkiej Brytanii oznaczonych jako Class 390. Zestawione z 9 członów (
dziewiąty dodano już w trakcie eksploatacji) EZT, wyprodukowane w latach 2001-2004 i 2009-2012, osiągają prędkość maksymalną 140 mil na godzinę (225 km/h). Do zadań Avanti będzie należała ich modernizacja. Wymienione zostaną w nich – między innymi – siedzenia, urządzenia zapewniające dostęp do WiFi oraz wyposażenie części restauracyjnej. Wszystkie prace mają kosztować 177 milionów funtów.
Avanti West Coast zapowiedziało ponadto wprowadzenie do eksploatacji 23 nowych, przyjaznych dla środowiska (zapewne hybrydowych) zespołów trakcyjnych. Do roku 2022 mają one zastąpić eksploatowane obecnie spalinowe jednostki Class 221 Super Voyager z lat 2001-2002. Według zapewnień pozwoli to ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 61%.
Przewoźnik zobowiązał się też do zagęszczenia rozkładu jazdy. Do roku 2022 liczba pociągów na trasie ma wzrosnąć o 263 tygodniowo. Pociągi zaczną także obsługiwać kolejne miejscowości, wśród nich Gobowen i Llandudno. Częstotliwość kursów Londyn – Liverpool zostanie natomiast zwiększona do dwóch na godzinę. Pociągi zaczną zatrzymywać się w Walsall (jako pierwsze połączenia segmentu intercity), poprawi się też obsługa Motherwell.
Obowiązkiem nowego przewoźnika będzie także współpraca z Departamentem i w celu uruchomienia przewozów na planowanej linii dużych prędkości HS2. Obsługa pierwszego odcinka z Londynu do Birmingham powinna rozpocząć się w roku 2026 (szczegóły nie zostały jeszcze ustalone).