Potwierdziły się doniesienia o prawdopodobnym ograniczeniu projektu High Speed 2 przez rząd Wielkiej Brytanii. Potwierdził to oficjalnie premier Rishi Sunak podczas konwencji Partii Konserwatywnej.
Doniesienia, że planowana linia kolei dużych prędkości (HS2) miałaby kończyć się w Birmingham, a nie jak pierwotnie planowano – w Manchesterze – krążą od tygodni. Premier Wielkiej Brytanii unikał jednak odpowiedzi w tej kwestii. Dopiero podczas środowej konwencji Partii Konserwatywnej w trakcie końcowego przemówienia potwierdził, że rząd zamierza mocno zredukować plany i zakończyć projekt HS2.
– HS2 jest przykładem starego konsensusu. Koszty realizacji tego projektu podwoiły się, a uzasadnienie ekonomiczne tej linii znacznie osłabło wraz ze zmniejszeniem się liczby podróży służbowych po pandemii. Tym, którzy w pierwszej kolejności poparli projekt, mówię, że fakty się zmieniły. Zakończę więc tę długotrwałą sagę. Anuluję resztę projektu HS2 – przekazał podczas przemówienia Rishi Sunak, premier Wielkiej Brytanii.
Zdaniem premiera, anulowanie drugiego etapu budowy linii dużych prędkości do Manchesteru uwolni 36 miliardów funtów. – Każdy pens zostanie wydany na setki nowych projektów transportowych na północy i w regionie Midlands oraz w całym kraju – zapowiedział.
Nowym celem rządu ma być przede wszystkim projekt o nazwie Network North, który: „połączy nasze wspaniałe miasta na północy z Midlands”. W pełni zelektryfikowana linia pozwoliłaby na podróż z Manchesteru do Hull w 84 minuty, do Sheffield w 42 minuty a do Bradford w 30 minut. Wśród zapowiedzi padło także utrzymanie projektu wartego 12 mld funtów modernizacji połączenia Manchesteru z Liverpoolem, budowy tramwaju w Leeds oraz modernizacji autostrad A1, A2, A5 i M6. Premier obiecał także rozbudowę sieci tramwajowej w West Midlands czyli w obszarze metropolitalnym miasta Birmingham, elektryfikację głównej linii kolejowej w północnej Walii oraz realizację 70 projektów drogowych.
Projekt stworzenia HS2 powstał w 2010 roku, a w 2012 roku uzyskał rządową zgodę na jego realizację. Ówczesna minister transportu, Justine Greening, nazwała go „najważniejszym projektem w zakresie infrastruktury transportowej od czasu budowy autostrad”. Obecnie w
budowie jest odcinek z Londynu do Birmingham. Na prace wydano już co najmniej 22,5 miliarda funtów, natomiast na
przygotowania do drugiego etapu HS2, na przykład na wykup gruntów i nieruchomości, przeznaczono kolejne 2,3 miliarda funtów.
Pierwszy etap High Speed 2 z Londynu do Birmingham o długości ok. 225 km ma mieć ponad 100 km pojedynczych tuneli i 16 km wiaduktów.
Będzie kosztować od 35 do 45 miliardów funtów i ma być gotowy w latach 2029-2033.