Partnerzy serwisu:
Innowacje

Wielka Brytania: Pociągi na metan przyszłością linii lokalnych?

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
08-01-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Wielka Brytania: Pociągi na metan przyszłością linii lokalnych?
wiz. Black County Chamber of Commerce
Wagony motorowe zasilane metanem mogą zrewolucjonizować nasze podejście do ekologii w transporcie – twierdzi brytyjska prasa. Metan do napędu pociągów można pozyskiwać nawet z odchodów, a także z resztek marnowanej żywności – pisze Jon Sharman w „The Independent”. Na razie trwają testy prototypu.

Koncepcja ultralekkiego wagonu motorowego BioUltra została opracowana przez firmę Ultra Light Rail Partners ze środków brytyjskiego Funduszu Zrównoważonych Innowacji. Wyróżnikiem pojazdu jest źródło napędu silniki na metan, który miałby być pozyskiwany między innymi z… ludzkich odchodów w procesie fermentacji z udziałem bakterii. Źródłem metanu mogą jednak być też pozostałości po produkcji rolniczej, zepsuta żywność, której marnowanie jest wielkim problemem w skali całej Europy, a także osady kanalizacyjne. Metan jest więc paliwem całkowicie odnawialnym.

Prawdziwa bezemisyjność

Pojazd ma napęd hybrydowy: silniki metanowe zostaną sprzężone z ogniwami bateryjnymi. Twórcy rozwiązania twierdzą, że ślad węglowy tworzony przez wagon podczas jazdy będzie zerowy: jak argumentują, wytworzone wtedy gazy cieplarniane i tak trafiłyby do atmosfery wskutek naturalnych procesów rozkładu. W porównaniu z autobusami odpada też zanieczyszczenie z wzbijanego pyłu oraz ze ścierania opon.

Opracowany przez firmę prototyp od lipca ubiegłego roku był testowany na torze doświadczalnym w Long Marston w hrabstwie Warwickshire. Wagon rozwija prędkość maksymalną 50 mil (ok. 80 kilometrów) na godzinę, liczy 10 m długości i mieści 120 pasażerów. Szczególny nacisk w kolejnych egzemplarzach zostanie położony na zapewnienie przewożonym osobom bezpieczeństwa epidemicznego. Temu celowi będą służyły filtry powietrza oraz lampy ultrafioletowe. Do napędu metanowego mogą też zostać przystosowane niektóre eksploatowane dziś pojazdy szynowe z silnikami Diesla.

Przeznaczenie: lekka kolej i sieci tramwajowe

Pomysłodawcy proponują zastosowanie swojego dzieła na liniach kolejowych o niskiej frekwencji. Klimat polityczny wydaje się sprzyjać takim innowacjom. Przed rokiem brytyjski rząd zapowiadał program reaktywacji szlaków lokalnych, zamkniętych w latach 60. i 70. ubiegłego wieku w ramach negatywnie ocenianej dziś reformy zwanej „siekierą Beechinga”. Z drugiej strony należy pamiętać, że zapowiedzi te miały miejsce jeszcze przed pandemią COVID-19 i spowodowanym przez nią lockdownem oraz kryzysem gospodarczym.

Innym miejscem kursowania ultralekkich pojazdów na metan mają być sieci tramwajowe. W obu przypadkach zaletą nowego typu wagonów będzie niska masa, pozwalająca spowolnić zużycie torowisk i obniżyć koszty ich utrzymania.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5