Partnerzy serwisu:
Biznes

Wielka Brytania. Działalność kończy kolejna franczyza kolejowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
16-10-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Wielka Brytania. Działalność kończy kolejna franczyza kolejowa
Fot. South Eastern Railway
Rząd przejmuje kontrolę nad kolejowymi połączeniami w południowo-wschodniej części kraju. Dotychczas realizował je na zasadzie franczyzy London & South Eastern Railway. Stało się to po tym, jak oskarżono prywatnego operatora o poważne naruszenie zobowiązań umowy franczyzowej i podważenie społecznego zaufania.

– Aby chronić interesy podatników i pasażerów zleciłem operatorowi zastępczemu pilne przejęcie prowadzenia usług kolejowych na południowym-wschodzie kraju – poinformował minister transportu, Grant Shapps. Dotychczasowa firma przestaje świadczyć usługi od 17 października. – Pasażerowie nie odczują żadnych zmian w taryfach, biletach ani usługach. Zmiany nie wpłyną także na dotychczasowy personel obsługujący linię – zapewnił minister.

London & South Eastern Railway jest w 65 proc. własnością notowanego w Wielkiej Brytanii operatora transportowego Go-Ahead, a pozostała część należy do francuskiego Keolis. Spółka joint venture obsługuje połączenia kolejowe między Londynem a Kent i częściami East Sussex od 2006 roku. Jest to jedna z najbardziej ruchliwych sieci w kraju.

25 milionów funtów nie znalazło się na rządowych kontach

Wymówienie umowy nastało po tym, jak Departament Transportu powiadomił o zidentyfikowaniu naruszeń umowy franczyzowej z października 2014 roku. – Firma nie zadeklarowała i nie przekazała Departamentowi 25 mln funtów, czym rażąco naruszyła umowę franczyzową – wyjaśnił Shapps. – Nie zaakceptujemy od sektora prywatnego innej postawy, jak tylko całkowitego zaangażowania na rzecz pasażerów i przejrzystości wobec podatników – zaznaczył. Według doniesień prasowych, rozbieżność dotyczy płatności za korzystanie z High Speed ​​1, którą to London & South Eastern Railway współużytkuje z Eurostarem.

Grant Shapps przekazał także, że prowadzone są dalsze dochodzenia, po których rząd "rozważy dalsze kroki prawne, w tym ustawowe kary finansowe". – Po przejęciu tras przez zastępczego operatora priorytetem będą punktualne i niezawodne usługi, na które pasażerowie zasługują. Odbudujemy zaufanie i przeprowadzimy reformy określone w naszym Planie Dla Kolei – zakończył minister.

Zmiany w Go-Ahead

Do całej sprawy odniosła się Clare Hollingsworth, przewodnicząca firmy Go-Ahead. – Zdajemy sobie sprawę, że popełniono błędy i szczerze przepraszamy Departament Transportu. Konstruktywnie współpracujemy z rządem w celu rozwiązania tej sprawy – wyjaśniła. Zapowiedziała przy tym także, że firma spłaci 25 milionów funtów, o których wspomniał rząd. W wyniku trwających rozmów z Departamentem przesunięto nawet publikację rocznych wyników firmy Go-Ahead. W związku ze sprawą, z zarządu odchodzi Elodie Brian, dyrektor finansowa. Akcje Go-Ahead spadły o 25 proc.

Zgodnie z zapowiedziami rządu Wielkiej Brytanii miejsce franczyz ma zająć ponownie utworzony jednolity operator połączeń dalekobieżnych. Minister transportu Grant Shapps, uzasadnia to tym, że przyjęte ćwierć wieku temu rozwiązania – zwłaszcza w czasie lockdownu – przestały się sprawdzać (sporo więcej na ten temat piszemy tutaj). Franczyzy, na które podzielono siatkę połączeń British Rail po ich prywatyzacji w latach 90. ubiegłego wieku, mają docelowo zostać ponownie połączone w ramach jednego przedsiębiorstwa. Sprawa z Go-Ahead i podległego firmie joint venture London & South Eastern Railway jest pierwszym przypadkiem nacjonalizacji przewoźnika kolejowego z powodu naruszenia zaufania, a nie z powodu jakości usług lub wyników finansowych.



Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wielka Brytania: Franczyzy nie wytrzymały próby pandemii

Świat

Wielka Brytania: Franczyzy nie wytrzymały próby pandemii

Roman Czubiński 03 października 2020

Brytyjski przewoźnik Go-Ahead wjedzie do Bawarii

Biznes

Brytyjski przewoźnik Go-Ahead wjedzie do Bawarii

Artur Bogdanowicz, Rynek kolejowy/Nordkurier, Augsburger Allgemeine 24 sierpnia 2020

Zobacz również:

Wielka Brytania: Franczyzy nie wytrzymały próby pandemii

Świat

Wielka Brytania: Franczyzy nie wytrzymały próby pandemii

Roman Czubiński 03 października 2020

Brytyjski przewoźnik Go-Ahead wjedzie do Bawarii

Biznes

Brytyjski przewoźnik Go-Ahead wjedzie do Bawarii

Artur Bogdanowicz, Rynek kolejowy/Nordkurier, Augsburger Allgemeine 24 sierpnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5