Prace przy modernizacji linii nr 2 w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” są opóźnione. Powoduje to ograniczenia w kursowaniu ruchu pociągów. Na domiar złego część podwykonawców zgłosiła się do PKP PLK z żądaniem zapłaty za wykonane prace, skarżąc się na opieszałość w tym zakresie głównego wykonawcy: Trakcji PRKiI.
Inwestor, PKP PLK, nie neguje otrzymanej przez nas informacji o żądaniach zapłaty bezpośrednio od niego, z pominięciem „Trakcji PRKiI”. – Roszczenia podwykonawców, które docierają do PLK za każdym razem są szczegółowo analizowane i weryfikowane. W przypadku uzasadnionych wniosków, po spełnieniu wszystkich procedur, PKP Polskie Linie Kolejowe realizują płatności zgodnie z prawem zamówień publicznych – odpowiada nieco wymijająco PKP PLK.
Już z końcem lipca na mailową skrzynkę „Rynku Kolejowego” otrzymywaliśmy niepokojące informacje od czytelników dotyczące linii nr 2, dotyczące prac między Białą Podlaską a Terespolem „Remont tej linii rozpoczął się rok temu w kwietniu i do dnia dzisiejszego nie widać dużych postępów. Cała inwestycja miała być gotowa pod koniec 2019 roku, jednak wątpię, żeby PKP wyrobiło się przed 2021” – cytujemy jeden z nich. PKP PLK jednak zaprzecza tym informacjom.
PLK: Postępy w pracach są– Wykonawca prac na odcinku Siedlce – Terespol wykonuje roboty budowlane na linii oraz na obiektach inżynieryjnych. Zgodnie z zapewnieniami wykonawcy roboty zakończą się w III kwartale 2020 roku. Zaawansowanie prac na stacji Biała Podlaska zbliża się do półmetka. Na nowym peronie wyspowym ułożone zostały płyty peronowe. Wykonano już ponad połowę konstrukcji nowego podziemnego przejścia dla pieszych, który zapewni bezpieczne i wygodne dojście do nowego peronu. Na stacji powstały 3 tory stacyjne. Kontynuowane są roboty przy budowie sieci trakcyjnej. Powstał już budynek nowej nastawni, w której znajdować się będą komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym – napisał Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych. Informuje też o postępach przy budowie nowego przystanku Biała Podlaska Rozrządowa i przy modernizacji peronów w Terespolu.
– Na przystanku Biała Podlaska Rozrządowa gotowe są już konstrukcje peronów oraz układane są płyty peronowe. Budowany jest nowy układ torów oraz fundamenty pod słupy sieci trakcyjnej, ułożono 2 główne tory przebiegające przez stację. Wznowione zostały prace przy budowie wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Lubelskiej. W Terespolu na początku września jest planowane oddanie do użytku dwóch nowych peronów, które będą miały wiaty, informację pasażerską oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Obecnie kończą się prace związane z budową sieci trakcyjnej. Równocześnie prowadzone są prace przy przebudowie przejścia podziemnego. Budowana jest nowa nastawnia LCS Terespol.
Informacje te potwierdził rzecznik prasowy Trakcji PRKiI, Robert Kuczyński. – Prowadzimy obecnie prace budowlane na trzech stacjach, ponadto wznowiono roboty na wiadukcie w ciągu ul. Lubelskiej na stacji Biała Podlaska niezwłocznie po uzyskaniu zamiennego pozwolenia na budowę.
– Obecne zaawansowanie rzeczowo-finansowe kontraktu wskazuje na brak zagrożeń, które mogą wpłynąć na przekroczenie termin umownego podstawowego zakresu umowy. Wykonanie prac objętych podstawowym zakresem umowy na LCS Terespol przewidujemy zgodnie z terminem umownym, czyli 16.08.2020 – powiedział.
Trakcja PRKiI: Rozmawiamy o zwiększeniu zakresu pracPrzedstawiciel Trakcji PRKiI potwierdza też podaną przez PKP PLK informację na temat prac dodatkowych, które rozszerzą ich dotychczasowy zakres.
– Obecnie procedujemy aneks dotyczący wykonania szeregu robót dodatkowych, rozszerzających dotychczasowy zakres prac m.in.: budowę dodatkowych torów na stacjach Biała Podlaska i Małaszewicze oraz szeregu innych robót – dodał i zastrzegł, że wymagało to miejscowego wstrzymania prac celem aktualizacji lub przygotowania nowych projektów.
– Oczywiście, jak na każdym kontrakcie, pojawiają się nieprzewidziane wcześniej okoliczności, takie jak chociażby konieczność opracowania zamiennej dokumentacji projektowej przejścia podziemnego ze względu na dodatkowe wymagania służby celnej i straży granicznej, czy też rozbiórka rampy kolidującej z nowym układem torowym w Małaszewiczach oraz wiele, wiele innych – wyjaśnił.
Warto przypomnieć, że z końcem wiosny wystąpiło zagrożenie płynności finansowej spółki wykonawczej.
Trakcja PRKiI wybrnęła jednak z problemów otrzymując nowe gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe, dodatkowe linie kredytowe oraz pożyczkę od głównego akcjonariusza. Złożyło się to na program finansowania pomostowego Trakcji PRKiI. w oczekiwaniu na finansowanie długoterminowe.
Przypomnijmy, że w związku z realizacją inwestycji od kilku miesięcy
nie kursują rozkładowe pociągi Przewozów Regionalnych na odcinku Chotyłów – Terespol. Rzecznik PKP PLK zapowiedział, że otwarcie tego odcinka dla ruchu nastąpi we wrześniu. Wtedy też będą mogły wrócić tu pociągi Polregio, obecnie zastępowane przez autobusy.