Do 2023 roku zarządca infrastruktury wyda na modernizację stacji Medyka ponad 100 mln zł. Przejście graniczne Medyka – Mościska II leży na ważnym europejskim korytarzu transportowym Niemcy – Polska – Ukraina.
PKP PLK ogłosiły już warte 64,5 milionów złotych zamówienie na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych oraz wykup gruntów w rejonie stacji Medyka na przejściu granicznym Medyka – Mościska II. O przetargu
pisaliśmy tutaj.
PLK wymienią ponad 12 km torów i urządzenia srk w rejonie stacji Medyka. Prace dotyczą zarówno toru normalnego (880 m), jak i szerokiego (11,8 km) po polskiej stronie. Ponadto projekt zakłada wydłużenie czterech torów o 200 m (do 1050 m), co zapewni możliwość przyjmowania dłuższych składów towarowych z Ukrainy oraz szybszego odprawiania pociągów.
Sprawniejszy przejazd przez stację ułatwią 54 nowe rozjazdy oraz przebudowa prawie 7 km sieci trakcyjnej. W ramach zadania zarządca infrastruktury odnowi i przebuduje 35 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów oraz przepustów). Po zakończeniu prac w grudniu 2019 roku pociągi towarowe pojadą dwukrotnie szybciej z prędkością 40 km/h (obecnie jest 20km/h).
Kolejowe przejście graniczne Medyka – Mościska jest pierwszym pod względem wielkości pracy przewozowej na granicy polsko – ukraińskiej. Zaplanowana modernizacja poprawi bezpieczeństwo ruchu pociągów, a także skróci czas przejazdu.
Zarządca infrastruktury informuje, że to nie koniec inwestycji w strefie granicznej. Prace PLK zaplanowane na terenie województwa podkarpackiego na lata 2022 – 2023 obejmą 7 dojazdowych odcinków linii kolejowych do terminali przeładunkowych oraz stacje: Żurawica, Krówniki, Chałupki Medyckie i Hurko. Środki finansowe w wysokości kilkudziesięciu milionów złotych na realizację zadania będą pochodzić z budżetu państwa.
PLK wymienią 47 rozjazdów m.in. na odcinku Żurawica – granica państwa oraz w obrębie stacji Żurawica. Poprawi się tor normalny i szeroki na odcinku Hurko – Krówniki oraz na tych stacjach. Zaplanowano kompleksową modernizację torów szlakowych i głównych na długości ponad 26 km (w tym 10 km toru szerokiego), a także wymianę urządzeń srk. Remont obejmie 13 obiektów inżynieryjnych.
Rys. PKP PLK