Dzięki oszczędnościom w przetargach na realizację inwestycji prowadzonych w ramach KPO, zarządca infrastruktury chce zrealizować cztery kolejne projekty. Pierwszym z nich jest podniesienie parametrów linii nr 1 na odcinku Koluszki - Częstochowa.
Jak już
informowaliśmy, w prowadzonych przez PLK SA postępowaniach przetargowych w ramach KPO, łączna wartość oszczędności względem wartości alokacji w ramach komponentu E2.1.1 Linie kolejowe i E2.2.2 Cyfryzacja transportu wynosi nieco ponad 800 mln zł – to ok. 8% w stosunku do kwot ujętych w KPO, na które PKP PLK
otrzymała (po kilkunastu miesiącach opóźnienia) prefinansowanie z Polskiego Funduszu Rozwoju.
– Ministerstwo Infrastruktury wyraziło zgodę na rozpoczęcie działań związanych z uwzględnieniem projektów w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Spółka obecnie przystąpiła do przygotowania niezbędnych informacji przedstawiających charakterystykę i zakres realizowanych projektów, które ubiegać się będą o dofinansowanie dla projektów KPO. Jednocześnie opracowywane będą materiały przetargowe – informuje “Rynek Kolejowy” Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK dodając, że realizacja wszystkich prac jest, zgodnie z wymogami programu, planowana do czerwca 2026 roku.
Ponowna modernizacja Wiedenki z Koluszek do Częstochowy
Poprosiliśmy spółkę o szczegóły planowanych inwestycji, przede wszystkim jeśli chodzi o założenia. Pierwsza z nich dotyczy prac na linii nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza.
Jak informuje biuro prasowe PKP PLK, chodzi o przywrócenie prędkości dla pociągów pasażerskich do 140/160 km/h oraz poprawę przepustowości linii. Obecnie trwa ustalanie szczegółowego zakresu prac. Oszacowanie wartości tych prac nastąpi na etapie opracowywania uproszczonego studium wykonalności; trwają przygotowania do opracowania tego dokumentu, które mają się zakończyć w III kwartale tego roku.
Prowadzone są prace przygotowawcze w zakresie opracowania uproszczonego studium wykonalności – zgodnie z wymogami programu. Planowany termin zakończenia prac studialnych III kw. 2024 roku.
rys. openrailwaymap.org
Według regulaminu sieci PKP PLK prędkość maksymalna pociągów pasażerskich na tym odcinku to 120 km/h. Bardzo ciekawym wyjątkiem jest ok. sześciokilometrowy odcinek Bobry – Widzów-Teklinów na pograniczu województw łódzkiego i śląskiego gdzie PKP PLK trzy lata temu PKP PLK podniosła tam dopuszczalną prędkość do 140 km/godz. Był to
wynik przeglądu torowiska i sieci trakcyjnej, a nie dodatkowych prac inwestycyjnych.
Rewitalizacja kosztowała 615 mln zł. Teraz ma być taniej i szybciej
Opóźniona modernizacja (lub według innych relacji – rewitalizacja) odcinka Koluszki – Częstochowa
zakończyła się mniej niż dekadę temu – w 2015 roku. W ramach inwestycji zbudowane zostały 43 nowe perony na przystankach. Wymieniono 160 km nawierzchni torowej, 85 km sieci trakcyjnej i 143 rozjazdy. – W ich przypadku wybraliśmy taką technologię, która nie będzie przeszkadzała nam przy dalszym podnoszeniu prędkości w przyszłości – zaznaczał wówczas Krzysztof Pietras, dyrektor projektu z ramienia PKP Polskich Linii Kolejowych.
PLK zdecydowała wówczas tylko o częściowej wymianie torowiska. – W torze nr 1 od Koluszek do Gorzkowic wzmacniane były jedynie słabe miejsca. Na dalszym odcinku do samej Częstochowy tor jest nowy – opisywał Krzysztof Pietras. – Kiedy zaczynaliśmy tę rewitalizację, na linii były odcinki z ograniczeniami do 50 czy 70 km/h. Dziś przywróciliśmy prędkość maksymalną 120 km/h, dlatego też na samym odcinku Koluszki – Częstochowa czas jazdy skraca się nawet o pół godziny – wskazywał. Widać zatem, że nowe prace mają być zarówno szybsze, jak i tańsze niż roboty wykonane przed dekadą.
Modernizacje trwają wiecznieOdcinek Częstochowa – Zawiercie został zmodernizowany za 380 mln zł już do prędkości 160 km/h. Prace, które pierwotnie zapowiadano na 2016 rok,
zakończyły się dopiero w 2020 roku. Tego odcinka najnowszy projekt nie obejmuje.
Jeśli chodzi o kolejny odcinek Zawiercie – Dąbrowa Górnicza, to
przebudowa pierwszej z tych stacji trwa nawet w tej chwili – przebudowywane są m.in. postawione ledwie dekadę temu perony. Odcinek jest kluczowy ze względu na prowadzenie również ruchu do konurbacji górnośląskiej z Centralnej Magistrali Kolejowej. Obecnie dozwolona na tym odcinku jest prędkość 120 km/h.
Na dalszym odcinku linii nr 1
powstają właśnie dodatkowe tory do Katowic, ale dopiero od Sosnowca.