Stolica Austrii przebudowuje swoje dworce na dużą skalę. W miejscu Südbahnhof powstaje nie tylko nowy dworzec przelotowy, ale także cała dzielnica mieszkaniowo-biurowa. Według harmonogramu w grudniu 2012 r. nowy centralny dworzec Hauptbahnhof powinien być już częściowo czynny. Cała inwestycja zakończy się w 2015 r.
Decyzja o budowie nowego centralnego dworca w miejscu Südbahnhof została zatwierdzona pod koniec 2006 r. Pierwsze prace ruszyły już w 2007 r. przy inwestycjach towarzyszących (np. przebudowa stacji S-Bahn przylegającej do dworca). Aby móc zbudować nowy dworzec, trzeba było wpierw przygotować inny, który mógłby przejąć część ruchu z przeznaczonego do wyburzenia Südbahnhof. Zadanie to przypadło niezbyt wielkiemu dworcowi Meidling. Wyremontowany obiekt oddano do użytku pod koniec listopada 2009 r.
Dworzec Wien Südbahnhof, który zastąpiony ma być nową centralną stacją, został zamknięty w grudniu 2009 r. w momencie wejścia w życie nowego rozkładu. Następnie rozpoczęło się jego wyburzanie. Wielki plac budowy można oglądać ze specjalnie skonstruowanej wieży (bahnorama). Nie bez powodu – zakres inwestycji jest imponujący. Teren, który podlega zagospodarowaniu (tzw. Bahnhof City), obejmuje aż 109 hektarów. W ramach inwestycji powstanie nie tylko nowy przelotowy dworzec, ale także cała dzielnica mieszkaniowo-biurowa, w tym nowa siedziba władz austriackich kolei ÖBB dla 1600 pracowników. Jeżeli chodzi o infrastrukturę dworcową, powstanie 5 peronów z 10 krawędziami. Przykryte będą powyginanym niczym diament zadaszeniem, których budowa już ruszyła.
Według harmonogramu w grudniu 2012 r. nowy centralny dworzec Hauptbahnhof powinien być już częściowo czynny. Cała inwestycja zakończy się w 2015 r. Koszt przedsięwzięcia to ponad 4 miliardy euro, z czego 933 milionów pochłonie dworzec i infrastruktura kolejowa. Inwestycja jest finansowana ze środków ÖBB, społeczności Wiednia, miasta, inwestorów prywatnych oraz funduszy unijnych (Sieci Transeuropejskie).
Więcej zdjęć w naszej fotogalerii tutaj.
Wien Hauptbahnhof (Zentralbahnhof) w liczbach
Infrastruktura dworcowa i kolejowa – 50 hektarów
-
5 zadaszonych peronów kolejowych
-
centrum handlowe z ponad 100 sklepami
-
6 km długości (rozpiętości) infrastruktury kolejowej
-
100 km nowych szyn
-
300 rozjazdów
-
8 km ekranów dźwiękoszczelnych
-
podziemny parking dla ok. 630 auto
-
garaż dla 1000 rowerów
Zabudowa mieszkalno-biurowa – 59 hektarów
-
8 ha przeznaczone na park
-
5000 apartamentów
-
w dzielnicy zamieszka 13 tys. osób
-
550 tys. m2 przestrzeni biurowej
-
praca dla 20 tys. osób
-
hotel
-
kampus szkolny ze szkołą i przedszkolem
Infrastruktura techniczna
-
4,9 km nowych dróg
-
4,3 km zmodernizowanych dróg
-
2 km przedłużonej linii tramwajowej