Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wiedeń Główny z rozmachem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
03-03-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
WU / Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Stolica Austrii przebudowuje swoje dworce na dużą skalę. W miejscu Südbahnhof powstaje nie tylko nowy dworzec przelotowy, ale także cała dzielnica mieszkaniowo-biurowa. Według harmonogramu w grudniu 2012 r. nowy centralny dworzec Hauptbahnhof powinien być już częściowo czynny. Cała inwestycja zakończy się w 2015 r.

Decyzja o budowie nowego centralnego dworca w miejscu Südbahnhof została zatwierdzona pod koniec 2006 r. Pierwsze prace ruszyły już w 2007 r. przy inwestycjach towarzyszących (np. przebudowa stacji S-Bahn przylegającej do dworca). Aby móc zbudować nowy dworzec, trzeba było wpierw przygotować inny, który mógłby przejąć część ruchu z przeznaczonego do wyburzenia Südbahnhof. Zadanie to przypadło niezbyt wielkiemu dworcowi Meidling. Wyremontowany obiekt oddano do użytku pod koniec listopada 2009 r.

Dworzec Wien Südbahnhof, który zastąpiony ma być nową centralną stacją, został zamknięty w grudniu 2009 r. w momencie wejścia w życie nowego rozkładu. Następnie rozpoczęło się jego wyburzanie. Wielki plac budowy można oglądać ze specjalnie skonstruowanej wieży (bahnorama). Nie bez powodu – zakres inwestycji jest imponujący. Teren, który podlega zagospodarowaniu (tzw. Bahnhof City), obejmuje aż 109 hektarów. W ramach inwestycji powstanie nie tylko nowy przelotowy dworzec, ale także cała dzielnica mieszkaniowo-biurowa, w tym nowa siedziba władz austriackich kolei ÖBB dla 1600 pracowników. Jeżeli chodzi o infrastrukturę dworcową, powstanie 5 peronów z 10 krawędziami. Przykryte będą powyginanym niczym diament zadaszeniem, których budowa już ruszyła.

Według harmonogramu w grudniu 2012 r. nowy centralny dworzec Hauptbahnhof powinien być już częściowo czynny. Cała inwestycja zakończy się w 2015 r. Koszt przedsięwzięcia to ponad 4 miliardy euro, z  czego 933 milionów pochłonie dworzec i infrastruktura kolejowa. Inwestycja jest finansowana ze środków ÖBB, społeczności Wiednia, miasta, inwestorów prywatnych oraz funduszy unijnych (Sieci Transeuropejskie).

Więcej zdjęć w naszej fotogalerii tutaj.


Wien Hauptbahnhof (Zentralbahnhof) w liczbach

Infrastruktura dworcowa i kolejowa – 50 hektarów

  • 5 zadaszonych peronów kolejowych
  • centrum handlowe z ponad 100 sklepami
  • 6 km długości (rozpiętości) infrastruktury kolejowej
  • 100 km nowych szyn
  • 300 rozjazdów
  • 8 km ekranów dźwiękoszczelnych
  • podziemny parking dla ok. 630 auto
  • garaż dla 1000 rowerów

Zabudowa mieszkalno-biurowa – 59 hektarów

  • 8 ha przeznaczone na park
  • 5000 apartamentów
  • w dzielnicy zamieszka 13 tys. osób
  • 550 tys. m2 przestrzeni biurowej
  • praca dla 20 tys. osób
  • hotel
  • kampus szkolny ze szkołą i przedszkolem

Infrastruktura techniczna

  • 4,9 km nowych dróg
  • 4,3 km zmodernizowanych dróg
  • 2 km przedłużonej linii tramwajowej
     
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Pomiechówek: Bilety w Kolporterze, a nowy dworzec bez kasy

Infrastruktura

Pomiechówek: Bilety w Kolporterze, a nowy dworzec bez kasy

Jakub Madrjas 12 maja 2023

Rusza dworzec tymczasowy w Sochaczewie

Pasażer

Rusza dworzec tymczasowy w Sochaczewie

Redakcja/inf. pras. 23 czerwca 2022

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Pomiechówek: Bilety w Kolporterze, a nowy dworzec bez kasy

Infrastruktura

Pomiechówek: Bilety w Kolporterze, a nowy dworzec bez kasy

Jakub Madrjas 12 maja 2023

Rusza dworzec tymczasowy w Sochaczewie

Pasażer

Rusza dworzec tymczasowy w Sochaczewie

Redakcja/inf. pras. 23 czerwca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5