– Bardzo się cieszę, że dotrwaliśmy do momentu, w którym otwieramy Bajpas. Było duże oczekiwanie społeczne związane z otwarciem tej linii, głównie mieszkańców Kokoszek, ale też Starej Piły czy Dzierżążna. Wierzę, że pozwoli to mieszkańcom powiatu kartuskiego na szybsze i wygodne dojazdy do Trójmiasta – powiedział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
– Nie ukrywam, że swego czasu, gdy rozmawiałem o możliwej reaktywacji linii do Kartuz przez Starą Piłę i Leźno z PKP, uzyskiwaliśmy odpór dla tej koncepcji. Dopiero po mojej osobistej wizycie, ale też artykułach prasowych i społecznej mobilizacji prezes PKP Polskich Linii Kolejowych dał się namówić, abyśmy linię 229 i 234 przygotowali do ruchu pociągów pasażerskich w związku z planowanym remontem linii 201. Dziś pociągi już jeżdżą, a paradoksalnie nie znamy jeszcze terminu, w którym ruszy remont linii 201 między Kościerzyną a Osową. Potwierdza to natomiast moje słowa dotyczące tego, że linia będzie czymś więcej niż tylko rezerwową, na czas elektryfikacji 201 – powiedział marszałek Struk.
Co więcej, w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” marszałek Mieczysław Struk zaznaczył, że docelowo Bajpas Kartuski przyjmie być może
wydłużone z Kartuz połączenia do Sierakowic. Odcinek Kartuzy – Sierakowice samorząd chce zrewitalizować w najbliższych latach. Do obsługi tej linii miałyby być dedykowane dwutrakcyjne pojazdy Newagu, których województwo kupiło w połowie 2013 roku cztery, a które jesienią 2024 mają wyjechać na pomorskie tory.
– Docelowo chcemy, by powiat kartuski obsługiwały elektryczne i hybrydowe zespoły trakcyjne. W powiecie mieszka 140 tysięcy osób i stale osiedlają się nowi. Ludzie chcą podróżować do szkół i pracy w dobrych warunkach, a sieć drogowa korkuje się. Już na starcie widać jaki
potencjał mają pociągi po Bajpasie – dodał Struk.
Marszałek przyznał, że jeszcze przed oficjalnym uruchomieniem sześciu par pociągów kursujących od 11 marca pojawiły wnioski o zwiększenie liczby pociągów, także w innych godzinach.
– Zwiększenie liczby połączeń z naszej strony będzie mile widziane, zwłaszcza że niedługo będziemy mieli do dyspozycji nowe pojazdy hybrydowe. Natomiast będziemy musieli poważnie zastanowić się w jaki sposób zmieścić te pociągi w rozkładzie jazdy, z uwagi na coraz mniejszą przepustowość stacji Gdańsk Wrzeszcz – powiedział marszałek Pomorskiego.
Więcej na temat reaktywacji połączenia przez Bajpas
można przeczytać tutaj.