Fot. Daniel Tetkowski, SM42.plPociąg Polregio na linii helskiej
W tym roku więcej pociągów w relacji z Gdyni na Hel będzie miało opcję przewozu rowerów. Miejsca na jednoślady, podobnie jak w latach poprzednich, trzeba będzie jednak rezerwować.
Od 24 czerwca aż do końca wakacji drastycznie zwiększy się liczba pociągów kursujących na Półwysep Helski. Polregio ściąga też do obsługi linii wszystkie sprawne wagony piętrowe.
Jak poinformował Pomorski Urząd Marszałkowski, liczba pociągów jadących na Hel w sezonie letnim zwiększy się z 24 do aż 42. Będzie to 17 par pociągów Gdynia – Hel – Gdynia, 2 pary Gdynia – Władysławowo - Gdynia i 2 pary Władysławowo – Hel – Władysławowo.
W większości pociągów przewieziemy rowery
Nowością jest to, że w aż 32 pociągach ze wspomnianych 42 możliwy będzie przewóz rowerów. W poprzednim sezonie takich „rowerowych pociągów” było 28. Liczba rowerów, które będzie można zabrać do pociągów, będzie różna. W niektórych składach będzie ich ponad 20, w innych – zaledwie 6. W pociągach, gdzie spodziewana jest największa frekwencja – możliwości zabrania na pokład roweru nie będzie.
W każdym przypadku bilet na rower trzeba będzie nabyć wcześniej. Osoby bez ważnej rowerowej rezerwacji nie będą wpuszczane na pokład pociągu. Jak dowiedzieliśmy się w urzędzie marszałkowskim – z jednej strony chodzi o umożliwienie przejazdu jak największej liczbie osób, z drugiej – o przepisy UTK, które wykluczają prz
ewóz większej liczby jednośladów, niż określono to w specyfikacji technicznej pojazdu.
Alternatywą dla rowerzystów chcących dostać się na Półwysep z Trójmiasta mogą być promy Żeglugi Gdańskiej, jednak bilety w nich są prawie czterokrotnie droższe niż na pociągi. Można też próbować kupić bilet na rower w kilku pociągach PKP Intercity, które również dojadą na Hel. Warto też pamiętać o możliwości zabrania roweru z dowolnego przystanku czy stacji w Trójmieście na pokład pociągu SKM (za rowery w nich nie płacimy) i dojeździe z nim do stacji Reda. Stąd do Helu jest 55 kilometrów, ale np. do Władysławowa jedynie 24, a do Chałup 31.
Marszałek Struk: Bez modernizacji niewiele więcej możemy
– Już teraz, przed sezonem, zmieniamy zestawienia wybranych połączeń na większe, by zapewnić ponad 400 miejsc siedzących. Podobnie będzie latem – zapowiada Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
– Muszę jednak po raz kolejny przypomnieć, że przepustowość linii kolejowej 213 na Hel jest niewystarczająca: są tam zbyt krótkie perony, by można było wydłużyć składy o kolejne wagony, brakuje też mijanek. Tymczasem modernizacja linii została w planach PKP PLK przesunięta na listę rezerwową, mimo że jako samorząd dofinansowaliśmy opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu „Poprawa przepustowości na linii Nr 213 Reda – Hel” kwotą 1 289 253,88 zł ze środków unijnych – dodaje marszałek.
Dodatkowa para pociągów na Kaszuby
Wakacyjnego wzmocnienia doczeka się tego lata również połączenie kolejowe Gdynia – Gdańsk – Kościerzyna. Od 24 czerwca w soboty i niedziele w tej relacji będą kursowały 2 dodatkowe pociągi zapewniające dogodny dojazd na Kaszuby.
Po publikacji artykułu PKP PLK przysłało stanowisko spółki. Publikujemy je w całości.
"PKP PLK SA po raz kolejny przypominają, że krytykowane przez Marszałka efekty przebudowy linii 213 są zgodne z założeniami przyjętymi przez Urząd Marszałkowski w 2010 roku. Przebudowa odcinak Reda – Hel realizowana była w ramach Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
PLK SA w 2018 roku podjęły działania zmierzające do poprawienia parametrów eksploatacyjnych linii helskiej (przystąpiła do konkursu ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego). Obecnie przygotowywane w ramach RPO studium wykonalności w zakresie zadania pn. „Poprawa przepustowości na linii nr 213 Reda – Hel”, które obejmuje swoim zakresem m.in. dobudowę drugiego toru na odcinku Reda Ciechocino – Puck, Swarzewo – Władysławowo Port, Kuźnica – Jastarnia (łącznie 26,3 km) oraz budowę/ rozbudowę stacji /mijanek (Władysławowo Port – budowa dwóch torów postojowych, Chałupy – budowa mijanki w miejscu przystanku, Hel Bór – budowa mijanki, Hel – przebudowa nieparzystej strony stacji wraz z budową dodatkowego toru), zostaną przebudowane perony do dł. 225m, planuje się również elektryfikację linii kolejowej nr 213".
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.