Rok 2023 przyniósł bardzo dobre wyniki w przewozach międzynarodowych realizowanych przez włoską granicę. Trenitalia zapowiada, że w związku z tym do niemal wszystkich państw ościennych zacznie uruchamiać nowe pociągi w porozumieniu z zagranicznymi partnerami.
Domenico Scida, dyrektor biznesu Trenitalia Intercity, opowiada o projektach Grupy Ferrovie dello Stato Italiane dotyczących międzynarodowych usług kolejowych pomiędzy Włochami a Europą.
– W 2023 r. ponad 3 miliony pasażerów skorzystało z pociągu, aby przekroczyć granicę Włoch. To wyraźny sygnał, że Europejczycy chcą wybierać pociągi. Dzieje się tak dzięki dobrej ofercie. Codziennie aż 40 pociągów Eurocity łączy Włochy z głównymi miastami Szwajcarii współpracy Włochów ze Szwajcarami z SBB i Deutsche Bahn – podały w komunikacie Koleje Włoskie.
Trenitalia zwraca też uwagę na fakt realizacji połączeń nocnych, w porozumieniu z Austriakami z ÖBB. Każdego wieczoru odjeżdża pociąg z Rzymu i Ankony (i drugi z La Spezii) do Wiednia, Salzburga i Monachium.
– Ze Szwajcarią mamy łącznie 20 par połączeń dziennych (nie licząc kolei regionalnych i wąskotorowych – dop. red.) łączących Mediolan, Wenecję, Bolonię, Genuę z głównymi miastami Szwajcarii – Bazyleą, Genewą, Zurychem i Bernem. W nocy funkcjonują pociągi do Rzymu, La Spezii i Genui, które następnego ranka docierają do Wiednia i Monachium – powiedział Domenico Scida, dyrektor Trenitalia Intercity Business
– Liczby za rok 2023 odzwierciedlają historię sukcesu połączeń kolejowych do Szwajcarii. Do tego właśnie kończymy rozmowy z SBB dotyczące uruchomienia dodatkowych pięciu par pociągów Giruno międzynarodowych, które zaczną kursować do Włoch od końca 2025 roku – dodaje Włoch. Obecnie podróż z Zurychu do Mediolanu trwa 3 godziny i 17 minut, co rzuca rękawicę nie tylko samochodom, ale także lotnictwu.
Domenico Scida podkreśla, że połączenia Euronight (poza Włochami pod marką Nightjet) łączące Włochy z Austrią i Niemcami – Wiedniem i Monachium – od września będą korzystać z nowych wagonów Siemensa,
które opisaliśmy tutaj. Natomiast już teraz między Monachium a Bolzano i Weroną kursują zupełnie
nowe zestawy RailJet o znacznie większej pojemności niż poprzednia generacja tych pociągów.
Nowych połączeń spodziewać należy się także do Słowenii.
Trwają rozmowy na ten temat.